De Coolsingel in Rotterdam in de oude en toekomstige situatie. Onderaan de Catherijnesingel in Utrecht in 2008 en volgend jaar.
Volledig scherm
PREMIUM
De Coolsingel in Rotterdam in de oude en toekomstige situatie. Onderaan de Catherijnesingel in Utrecht in 2008 en volgend jaar. © Marnix Schmidt Fotografie/Gemeente Rotterdam

Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers

Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’

  1. Mark betaalt acht jaar lang parkeerbelasting voor een auto die allang gesloopt is: ‘Ik had niks in de gaten’
    PREMIUM
    poll

    Mark betaalt acht jaar lang parkeerbe­las­ting voor een auto die allang gesloopt is: ‘Ik had niks in de gaten’

    Van zijn oude auto is allang niets meer over. Mark de Boer bracht de Opel Astra die ooit van zijn opa was in 2013 al naar de sloop. Eén ding vergat hij: het opzeggen van de parkeervergunning. Vervolgens betaalde hij acht jaar lang voor een voertuig dat niet meer voor zijn deur stond. Gelukkig voor hem blijkt de gemeente Rotterdam de beroerdste niet. ,,Een uniek geval.’’