Volledig scherm
De elektrische 'Black Cab' lijkt vooral veel op zijn voorganger © LEVC

Stil in Londen: 'Black Cab' sinds 1 januari elektrisch

De klassieke Engelse taxi's zijn enorm herkenbaar: zwart en allemaal van hetzelfde type. Tot voor kort reden ze allemaal nog gewoon op benzine. Maar ook de ‘Black Cab’ gaat met zijn tijd mee. En dus zijn alle nieuwe taxi’s in Londen sinds 1 januari verplicht deels elektrisch.

De elektrische taxi vormt een van de maatregelen om de enorme milieuvervuiling in de stad aan te pakken. Elk jaar sterven namelijk meer dan 9000 inwoners van Londen vroegtijdig aan de gevolgen van langdurige blootstelling aan uitlaatgassen. Om alle taxis’s van voldoende stroom te voorzien, investeert Transport for Londen 21 miljoen euro in snelle laadinfrastructuur. Op dit moment zijn er ongeveer 75 laadpunten actief, tegen 2020 moeten dat er 300 zijn. De elektrische taxi’s zelf worden in Groot-Brittannië gebouwd door LEVC, de London Electric Vehicle Company. Dat is de nieuwe naam van de London Taxi Company, het bedrijf achter de iconische black cab. LEVC is eigendom van de Chinese Volvo-eigenaar Geely.

Volledig scherm
De taxi's kunnen worden opgeladen via elektrische laadpalen © LEVC

110 kilometer elektrisch

De milieuvriendelijke ‘Cab’ is een plug-in hybride die in theorie zo’n 110 kilometer op elektriciteit kan rijden. Daarna fungeert een kleine benzinemotor als aggregaat, waardoor de totale actieradius op zo’n 640 kilometer komt te liggen. In het interieur wordt direct duidelijk dat de TX een product is van Volvo’s moederbedrijf Geely. Het stuurwiel is afkomstig uit moderne modellen van Volvo, maar ook het sterk naar de bestuurder gedraaide infotainmentscherm en diverse andere bedieningselementen zijn herkenbaar. Onder meer grote deuropeningen, veel zitruimte en wifi moeten de auto bij uitstek geschikt maken als taxi.

Volledig scherm
De nieuwe werkplek van de Londense taxichauffeurs © LEVC

Ook in Rotterdam

LEVC wil deze taxi niet alleen in de Britse hoofdstad inzetten, maar gaat het model ook elders op de wereld te verkopen. De milieuvriendelijke(re) taxi's zullen ook in Nederland te zien zijn. Er zijn in eerste instantie al 225 exemplaren besteld door de Rotterdamse Mobiliteitscentrale, die in de loop van dit jaar geleverd zullen worden. De meeste taxi’s blijven eigendom van RMC. Een klein deel belandt bij chauffeurs middels een leaseconstructie, ook zullen enkele taxi’s worden verkocht. RMC biedt contractvervoer aan in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam; het bedrijf is verantwoordelijk voor het vervoer van ouderen en gehandicapten.

  1. Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Peugeot-moeder PSA: in 2025 complete autovloot elektrisch

    Over maximaal drie jaar is volgens de topman de helft van alle auto’s van PSA al (deels) elektrisch. In 2025 moet de gehele vloot van zowel Peugeot, Citroën, DS en Opel en Vauxhall een vorm van elektrische aandrijving hebben. Dat is opvallend, want drie maanden geleden toonde de PSA-baas zich nog erg wantrouwig tegenover de elektrische auto. “De wereld is gek geworden”, was toen zijn reactie op politieke initiatieven tegen de verbrandingsmotor.