Volledig scherm
Subaru Trezia 1.3i vanaf €15.975

Subaru Trezia: knappe kopie de Toyota Verso

[AD AUTOTEST] Subaru is in Nederland een piepklein merk en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Vierwielaandrijving, waar dit merk bekend om staat, is in het platte Nederland niet populair. In de Alpenlanden en Scandinavië worden veel meer Subaru's gekocht.

Volledig scherm
Het interieur oogt goedkoop, maar qua ruimte is de Subaru Trezia een topper, met goede stoelen.
Volledig scherm

Sinds enkele jaren heeft Toyota een aandeel van ruim 16 procent in Subaru. Dat verklaart waarom de nieuwe Trezia wel heel bekend voorkomt. Hij lijkt als twee druppels water op de Toyota Verso-S en is in feite dezelfde auto.

Toch zijn er enkele verschillen. Zo is de Subaru ook met een 1.4 dieselmotor leverbaar en de Toyota niet. Het is vooral merkwaardig dat Subaru als gevolg van deze samenwerking nu met een auto komt waarin geen 4x4 leverbaar is. Dat zijn we van dit merk niet meer gewend.

Rijke uitrusting
De Trezia kan bij Subaru als opvolger van de Justy worden gezien. In de huidige markt neemt hij het op tegen auto's als de Opel Meriva, Renault Modus, Kia Venga en Hyundai iX20. De Trezia is te koop vanaf 15.975 euro. Voor dat geld krijg je de 1.3 benzinemotor én een verrassend rijke uitrusting. Zoals een radio/cd-speler, zeven airbags en uitgebreide tractie- en stabiliteitscontrole (ESP). Qua prijs ontlopen de Trezia en zijn tweelingbroer van Toyota elkaar niet veel. De Toyota is met dezelfde motor vanaf 15.990 euro te koop, dus dat scheelt welgeteld 15 euro. Ook wat betreft de uitrusting zitten beide op één lijn.

Voor een auto van net geen vier meter lengte is de Trezia verrassend ruim. Bovendien zit je lekker hoog, op goede stoelen. Het interieur ziet er wel erg saai en somber uit, waarbij de kwaliteit van de kunststoffen hier en daar erg goedkoop aandoet. Dat er is bezuinigd, blijkt ook uit de geluidsisolatie. De motor is te duidelijk hoorbaar in het interieur.

Dikke voldoende
Qua gebruiksvriendelijkheid scoort deze Subaru een dikke voldoende. De achterbank laat zich eenvoudig en snel omklappen. De maximaal 429 liter metende bagageruimte is groot. Jammer alleen dat de achterbank niet verschuifbaar is.

De 1.3 benzinemotor waarmee de testauto is uitgerust, blijkt een prima keus. Hiermee kom je niks tekort. Het verbruik lag tijdens deze test rond de 1 op 16. De Trezia schakelt prettig en ook de besturing werkt uitstekend. De auto ligt stevig op de weg, terwijl het veercomfort daar niet onder lijdt.

EINDCIJFER: 7,5
De Trezia is een handige, ruime auto die comfortabel en betrouwbaar rijdt. Op de kwaliteit van het interieur is iets te veel bezuinigd.
Plus
Omvangrijke uitrusting.
Verrassend ruim.
Prima motor en weggedrag.
Min
Motorgeluid.
Goedkoop ogend interieur.
Geen verschuifbare bank.