Tanken in Duitsland plots prijzig: CO2-heffing maakt rondje naar de pomp over de grens duurder
Wie over de grens in Duitsland wil tanken, moet dieper in de buidel tasten. Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
Delen per e-mail
Meestal blijft het lonen om iets verder te rijden naar de pomp, zeker voor Nederlanders die dicht bij de grens wonen. Soms is het verschil met de Nederlandse brandstofprijs echter verrassend klein. In Duitsland kan de brandstofprijs bij één pompstation door de dag heen veranderen, dus moeten brandstof-forenzen uitkienen op welk moment ze gaan tanken. ’s Ochtends is het vaak duurder dan in de avonduren.
We rijden sowieso minder door corona
Jan Pieter de Wilde, commercieel directeur bij Kuster Olie in Babberich ziet nog geen verschil door de nieuwe milieubelasting op brandstoffen in Duitsland. Kuster heeft meer dan dertig tankstations in de Achterhoek, Liemers en het Duitse grensgebied. ,,Het prijsverschil is nog steeds groot”, zegt hij. ,,We merken wel dat er minder door Nederlanders in Duitsland wordt getankt, maar dat heeft alles te maken met corona. Mensen werken thuis, zijn minder mobiel en een grote groep mensen gaat simpelweg de grens niet over door de oproep van de overheid. De situatie is vergelijkbaar met maart afgelopen jaar, toen we voor het eerst in lockdown gingen. Daar verandert die milieubelasting nu niets aan.”
We rijden niet of althans veel minder
Ook na invoering van de CO2-heffing is de benzine in de Duitse grensstreek gemiddeld nog 10 tot 15 cent per liter goedkoper dan bij de concurrentie in Nederland. De diesel is er nu ongeveer even duur. De tankstations in de Nederlandse grensregio merken er voorlopig niks van, maar dat komt waarschijnlijk dus vooral door corona. ,,We rijden niet of althans veel minder”, zegt William Elbers van tankstation ’t Meertje in Ubbergen. Ook is bij veel Nederlanders nog niet doorgedrongen dat het tanken in Duitsland duurder is geworden.
Betalen voor klimaatplannen
In Nederland zit de CO2-heffing onder meer in de bpm, de belasting die je betaalt als je een auto koopt. Hoe meer CO2 je auto uitstoot, hoe hoger de heffing. In Duitsland wordt de heffing via de brandstof binnengehaald: 7 cent op een liter benzine en 8 cent op een liter diesel.
In 2026 komt er nog eens een verhoging van 9 tot 15 cent per liter bovenop, zo is de bedoeling. Duitsland wil hiermee zijn klimaatplannen bekostigen. Die kosten van de Energiewende worden geschat op 55 miljard euro. Duitsland wil geen schulden aangaan voor het verduurzamen van huizen en het verkeer, maar ze direct uit de heffing betalen.
Misschien dat Nederlandse dieselrijders over een maand of zo de moeite niet meer nemen om naar Duitsland te gaan omdat de diesel hier net zo duur is
Meestal blijft het lonen om toch iets verder te rijden naar de pomp, maar soms is het verschil met de Nederlandse brandstofprijs verrassend klein. In Duitsland kan de brandstofprijs bij één pompstation door de dag heen veranderen. Zo betaalden klanten van Argos in Kranenburg om 10.00 uur woensdagochtend 152,9 eurocent voor een liter E5-benzine, gewone super dus. Daarmee was het Gulf-tankstation in Millingen, net aan de andere kant van de grens, plots een halve cent goedkoper: 152,4 per liter. Op woensdag stunt Gulf altijd. Overigens daalde de prijs bij Argos in de loop van de dag weer naar 144,9. Nog steeds een groot verschil met de 120,1 die vorige week nog op de zuil stond vermeld.
Altijd rustig in januari
Laura Wellen van de Argos Tankstelle Wyler, net over de grens bij Nijmegen, merkt nog niks van de verhoging. ,,Het is in januari altijd rustig. We kunnen er pas over een maand iets van zeggen; of de dieselrijders dan in Nederland blijven.” Overigens komt de meerderheid van de klanten naar dit tankstation om benzine te tanken of sigaretten te kopen.
William Elbers van tankstation ‘t Meertje in Ubbergen heeft nog geen nieuwe teruggekeerde klanten gezien vanwege de Duitse prijsverhoging. Hij zit al sinds 2014 in een ongelijke concurrentiepositie. ,,Toen kregen we een accijnsverhoging voor de kiezen, waardoor tanken in Duitsland veel goedkoper werd. Dat is in de jaren negentig van de vorige eeuw ook al eens gebeurd. Toen kregen de tankstations in de grensregio compensatie van de overheid. Maar in 2014 niet.”
Vijftig procent minder omzet
Elbers heeft sindsdien 50 procent minder omzet. Hij vangt dat op door minder personeel in te zetten, meer aandacht te besteden aan de verkoop van andere producten in de shop (Duitse broodjes, asperges, mondmaskers) en door de kosten sterk terug te dringen. ,,Vroeger kwamen de Duitsers hier diesel tanken, want die was in Nederland goedkoper. Dat was een beetje compensatie voor al die Nederlanders die in Duitsland benzine gingen tanken. Maar sinds 2014 komen de Duitse dieselrijders dus ook niet meer. Misschien dat Nederlandse dieselrijders over een maand of zo de moeite niet meer nemen om naar Duitsland te gaan omdat de diesel hier net zo duur is, maar het duurt altijd een tijdje voordat de knop in de hoofden van de mensen omgaat.”
Bekijk hier onze video's over auto's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Over twee jaar kun je waterstof tanken in Utrecht
Over twee jaar kan in Utrecht waterstof worden getankt. Het eerste tankstation voor deze schone brandstof is een flinke stap dichterbij gekomen door een subsidie van de gemeente van 884.000 euro. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Opties ‘uploaden’? Bij BMW kan het binnenkort ook
Bezitters van een BMW of Mini kunnen accessoires op hun auto in de toekomst aan- of uitzetten. Door de software draadloos aan te passen, worden onder meer camera’s, sensoren en rijhulpsystemen op afstand bediend. ‘Ook een pakket aan speciale geluiden voor elektrische auto’s, gemaakt door de beroemde componist Hans Zimmer, is mogelijk.’
-
Dief treft kleuter aan in gestolen auto, rijdt terug om moeder standje te geven
Het was flink schrikken voor een autodief afgelopen zaterdag, toen hij een kleuter aantrof in de auto die hij had gestolen in de Amerikaanse staat Oregon. Hij besloot terug te rijden naar de moeder van het kind om haar eens even de les te lezen over haar ouderschap. De dief dreigde zelfs de politie te bellen, zo boos was hij dat het kind onbeheerd in de auto zat. -
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren
De komst van nieuwe, elektrische auto’s in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is.