Volledig scherm
De compacte driecilinder motor met zes zuigers van de firma Achates © Achates Power

Techniek van tachtig jaar oude vliegtuigen moet verbrandingsmotor redden

Tweetakt motoren, bekend van de armoedige Oost-Europese gezinsauto Trabant, behoren traditioneel gezien tot de meest vervuilende ter wereld. Maar met een paar ingrepen wordt alles anders, zo belooft het Amerikaanse bedrijf Achates Power. De nieuwe motortechniek is gebaseerd op die van Duitse vliegtuigen uit de jaren veertig.

De Amerikaanse firma heeft een conceptmotor ontwikkeld die de CO2-uitstoot enorm terugdringt. In een zware pick-up zoals de Ford F-150 zou de motor slechts 6,4 liter per 100 kilometer verbruiken. Echt ondergemotoriseerd is de Ford desondanks niet. De 270 pk sterke 2.7 liter motor heeft drie cilinders, zes zuigers en een koppel van 650 Nm. De compacte aandrijflijn is daarmee 40 procent zuiniger dan vergelijkbare huidige benzine- en dieselvarianten.

Geen cilinderkop

De techniek is gebaseerd op de revolutionaire tweetakt dubbelzuiger-motoren van de Junker vliegtuigen uit de jaren veertig. Het blok is rechtstreeks ingespoten, zodat geen brandstof verloren gaat in de uitlaatlijn, zoals bij conventionele tweetaktmotoren. Bovendien wordt de inlaatlucht niet onder druk gebracht door de motor tijdens de compressieslag, maar door een compressor, zodat geen olie meer door de benzine gemengd hoeft te worden voor de smering. En doordat de motor twee tegenover elkaar liggende zuigers heeft, is er geen cilinderkop meer nodig, waardoor het warmteverlies wordt beperkt. Binnenkort wordt de motor getest op de openbare weg.