Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.
Delen per e-mail
Autofabrikanten hebben de productie van elektrische voertuigen vorig jaar veel sneller verhoogd dan verwacht wat een run op chips veroorzaakt heeft, claimt Continental, dat onderdelen levert aan autofabrikanten. Voor elektrische auto’s zijn aanzienlijk meer chips nodig dan benzinevoertuigen, onder andere voor de systemen voor accubeheer, infotainment en rijhulpen. Ook de Duitse onderdelenleveranciers Bosch en het Franse Valeo kampen met tekorten door de toegenomen vraag, schrijft de Financial Times.
Naast Nissan en Honda vrezen Renault, Daimler en General Motors dat hun productie gaat lijden onder dreigende tekorten. Volkswagen zei vorige maand tegen Handelsblatt de productie van de Golf terug te moeten schroeven en dat de tekorten waarschijnlijk het eerste kwartaal van 2021 blijven voortduren.
De Financial Times vernam van een topman van een autofabrikant dat de oorzaak volgens hem lag bij chipmakers, die voorrang zouden geven aan bijvoorbeeld Apple of HP. De grootste chipleveranciers voor de automarkt zijn het Nederlandse NXP en Infineon en Renesas. NXP-topman Kurt Sievers zei eind vorig jaar tegen Handelsblatt dat er een plotselinge piek in de vraag zichtbaar was en dat sommige fabrikanten simpelweg te laat waren met hun bestellingen, ook omdat het drie maanden duurt voordat bestellingen geleverd kunnen worden.
Bekijk hieronder de nieuwste video's van onze autoredactie
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
PREMIUMAangescherpt keurmerk
‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen. -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd.
-
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
PREMIUMwelkom 2021
In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn.