Tesla-batterijen vlogen vijf dagen na ongeval opnieuw in brand
Bij twee ongevallen met Tesla's in de Verenigde Staten hebben de autobatterijen meerdere malen spontaan vlam gevat na de crash. In één geval zelfs vijf dagen na het ongeval. De Amerikaanse autoriteiten stellen een onderzoek in.
Delen per e-mail
Het ging de afgelopen maanden al twee keer mis in de Verenigde Staten. In mei vatte een Tesla twee keer spontaan vlam na een ernstig ongeval in Florida, waarbij twee doden vielen en een ander slachtoffer zwaargewond raakte. Ooggetuigen zagen hoe de Model S al tijdens het ongeval in brand vloog. De brandweer was er snel bij om te blussen, maar tijdens het transport van het wrak vlogen de batterijen opnieuw in brand en later gebeurde dat nog een keer in de opslagplaats. Bij een ander ongeval in Californië vlogen de batterijen zelfs vijf dagen na het incident opnieuw in brand.
Onderzoek
Naar aanleiding van deze twee incidenten heeft de National Transport Safety Board (nationale verkeersautoriteit in de VS) een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de branden, hoe ze voorkomen zouden kunnen worden en hoe de brandweer er het best mee om kan gaan.
Tesla gebruikt net als de meeste andere fabrikanten van elektrische auto's lithium-ion batterijen die erom bekend staan spontaan in brand te kunnen vliegen zodra ze beschadigd zijn. De batterijen van beide auto's waren ernstig beschadigd door de ongevallen, dus dat kan een verklaring zijn. Tesla zelf benadrukte in een reactie in de VS dat het brandgevaar van elektrische auto's toch echt beduidend kleiner is dan bij auto's met een benzine- of dieselmotor.
Verder in het nieuws
-
Dit zijn de boetes voor het verkeerd vervoeren van de kerstboom
Een kerstboom is geen handig object om met de auto te vervoeren. Een boom is groot, lang, onhandig, verliest naalden en is plakkerig door de hars. Vijf tips om dit gevaarte veilig en boetevrij thuis te krijgen. -
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg -
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser -
Weer aanval op maximumsnelheid Autobahn; ‘maximaal 120 km/u en brandstof helft duurder’
Het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, beweert dat alleen met drastische maatregelen de milieudoelstellingen van 2030 gehaald kunnen worden. Grootste slachtoffer van de Duitse dadendrang is de automobilist.
-
Nieuw: voortaan al het nieuws van onze autoredactie gratis in je mailbox
Nieuw: voortaan gratis alles over auto's, verkeer en mobiliteit in je mailbox. Nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs bij aankoop van je auto en nog veel meer, geleverd door onze autoredactie. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik hier om je aan te melden. -
Mercedes van Adolf Hitler komt naar Nederland
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg krijgt een auto van Adolf Hitler te leen. Het gaat om een open Mercedes-Benz die door de nazileider is gebruikt tijdens parades, partijbijeenkomsten en staatsbezoeken. -
Kamervragen over honderdduizend onterechte verkeersboetes
Een derde van alle verkeersboetes blijkt na bezwaar onterecht te zijn opgelegd. Het is voor Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan de minister van Justitie en Veiligheid, Ferdinand Grapperhaus.