Volledig scherm
Autoriteiten breken zich regelmatig het hoofd over Tesla's die tijdens of na een ongeval in brand vliegen. Op de foto een Tesla die bij een ongeval in brand is gevlogen op de Zwitserse snelweg A2 bij Bellinzona op 10 mei van dit jaar © REUTERS

Tesla-batterijen vlogen vijf dagen na ongeval opnieuw in brand

Bij twee ongevallen met Tesla's in de Verenigde Staten hebben de autobatterijen meerdere malen spontaan vlam gevat na de crash. In één geval zelfs vijf dagen na het ongeval. De Amerikaanse autoriteiten stellen een onderzoek in.

Het ging de afgelopen maanden al twee keer mis in de Verenigde Staten. In mei vatte een Tesla twee keer spontaan vlam na een ernstig ongeval in Florida, waarbij twee doden vielen en een ander slachtoffer zwaargewond raakte. Ooggetuigen zagen hoe de Model S al tijdens het ongeval in brand vloog. De brandweer was er snel bij om te blussen, maar tijdens het transport van het wrak vlogen de batterijen opnieuw in brand en later gebeurde dat nog een keer in de opslagplaats. Bij een ander ongeval in Californië vlogen de batterijen zelfs vijf dagen na het incident opnieuw in brand.

Onderzoek

Naar aanleiding van deze twee incidenten heeft de National Transport Safety Board (nationale verkeersautoriteit in de VS) een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de branden, hoe ze voorkomen zouden kunnen worden en hoe de brandweer er het best mee om kan gaan.

Tesla gebruikt net als de meeste andere fabrikanten van elektrische auto's lithium-ion batterijen die erom bekend staan spontaan in brand te kunnen vliegen zodra ze beschadigd zijn. De batterijen van beide auto's waren ernstig beschadigd door de ongevallen, dus dat kan een verklaring zijn. Tesla zelf benadrukte in een reactie in de VS dat het brandgevaar van elektrische auto's  toch echt beduidend kleiner is dan bij auto's met een benzine- of dieselmotor.