Tesla Cybertruck of Ford F-150: welke pick-up is het sterkst?

videoEen video waarin een Tesla Cybertruck een wedstrijdje touwtrekken uitvecht met een pick-up van Ford beroert de gemoederen op social media. De beelden leveren een duidelijke winnaar op. Maar het is de vraag  of de wedstrijd wel helemaal eerlijk verlopen is.

Ondanks een pijnlijk voorval bij de onthulling van Tesla’s elektrische Cybertruck (de ‘onbreekbare’ ruiten sneuvelden toch), zijn volgens topman Elon Musk al zo’n 200.000 bestellingen binnen.Maar de futuristische pick-up heeft nog een lange weg te gaan wil hij de Ford-F150 verslaan. Dat is al jaren veruit de populairste pick-up in de VS en het is dé auto waarmee Tesla de Cybertruck maar al te graag wil vergelijken. 

Dat blijkt ook uit een filmpje dat tijdens de voorstelling van de Cybertruck werd getoond en zich inmiddels wijd verspreidt over internet. De beelden tonen een wedstrijdje touwtrekken tussen een Tesla Cybertruck en een Ford F-150. 

In de video is de Tesla duidelijk sterker dan de Ford. Maar het is de vraag of de wedstrijd eerlijk is verlopen, want van elke wagen bestaan versies met verschillend vermogen en wisselende sleepcapaciteit. Zo werd in het filmpje een Ford gebruikt met alleen achterwielaandrijving en niet met 4x4. 

Volgens experts wint de Tesla vooral door het feit dat elektrische voertuigen enorm zwaar zijn en dus veel meer grip hebben. Volgens hen moet Musk de proef opnieuw doen, maar dan met twee volgeladen wagens. Dan is de test eerlijk. De Ford heeft immers nu bijna geen trekkracht op de achterwielen, omdat de motor voorin ligt. Vice-president Sunny Madra van Ford-X liet op Twitter aan Elon Musk weten dat hij graag de wedstrijd wil overdoen ‘om appels met appels te vergelijken’. ,,Bring it on”, was de reactie van Elon Musk daarop. 

Bij de presentatie van de - volgens de makers - onverwoestbare Tesla Cybertruck ging er afgelopen week iets goed mis. Het hoofd design van de Amerikaanse autobouwer wilde aantonen dat het futuristisch uitziende voertuig super-stevig is, maar hij vernielde daarbij twee ruiten. Het ontwerp van de pick-up truck zorgde vervolgens voor verdeelde reacties, terwijl analisten juist hoopten dat Tesla een flink aandeel zou kunnen pakken van de wat traditioneel ingestelde markt voor pick-up trucks. Het onvoorziene gevolg van de presentatie was dan ook dat de aandelenkoers van Tesla op Wall Street flink daalde.

Het kan overigens nog jaren duren voordat de eerste elektrische pick-up truck van Tesla daadwerkelijk te koop is. Tesla wil pas eind 2021 met de productie beginnen.

Volledig scherm
© RV