Een parkeerplaats vol Tesla's Model 3 klaar voor transport.
Volledig scherm
Een parkeerplaats vol Tesla's Model 3 klaar voor transport. © Reuters

Tesla-eigenaren vragen tot 10 mille boven nieuwprijs voor bijtellingsvriendelijke Model 3

Slimme ondernemers en particulieren die nog op tijd een Tesla Model 3 hebben kunnen bemachtigen in 2019, bieden de auto's nu aan tegen forse meerprijzen. Op tweedehandssites worden de auto’s tot 10.000 euro boven de nieuwprijs aangeboden.

De Tesla Model 3 was de afgelopen weken de meestverkochte auto in Nederland. De reden was het lage bijtellingspercentage van vier procent tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. De Tesla Model 3 viel precies in die categorie, met als gevolg dat in december het ene na het andere schip met nieuwe Tesla's werd gelost in Nederlandse havens.

Vanaf 1 januari is het bijtellingspercentage twee keer zo hoog en daarom was het de moeite waard om nog voor de jaarwisseling een Model 3 op kenteken te zetten. Een gouden greep, zo blijkt uit het aanbod op tweedehandssites waar tientallen Tesla's uit 2019 worden aangeboden.

Het lijkt erop dat handige personen de auto's hebben ingeslagen om te profiteren van de gunstige regeling, die ook de komende jaren zorgt voor een relatief geringe bijtelling. Het gaat volgens website Autoweek om maar liefst 26 exemplaren met 250 kilometer of minder op de teller, die voor forse bedragen boven de nieuwprijs worden aangeboden.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.