Elon Musk gooide begin vorige maand zijn colbert uit en deed een dansje, bij de introductie van de Model 3 in China
Volledig scherm
PREMIUM
Elon Musk gooide begin vorige maand zijn colbert uit en deed een dansje, bij de introductie van de Model 3 in China © Reuters

Tesla hoort nu bij de grote jongens

achtergrondTesla werd tien jaar lang beschimpt als zorgenkindje van de auto-industrie: eigenwijs, opstandig, verlieslijdend. Maar nu is het de grootste fabrikant van elektrische auto's en waardevoller dan Volkswagen en Daimler samen.

De cijfers zijn duizelingwekkend. De verkoop steeg vorig jaar met 50 procent naar 367.000 auto's. De koers van het aandeel Tesla steeg vorige week met 20 procent en vestigde met een waarde van 780 dollar een record. Intussen heeft Tesla een beurswaarde van 140 miljard dollar: meer dan Volkswagen, 's werelds grootste autofabrikant, én Daimler (Mercedes) samen.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.