Volledig scherm
Tesla Model 3 © Tesla

‘Tesla mag in Duitsland geen geschatte benzinebesparing meer tonen bij Model 3'

De Wettbewerbszentrale, een Duitse onafhankelijke instantie die toezicht houdt op eerlijke concurrentie, stelt dat Tesla de geadverteerde prijzen van de Model 3 moet aanpassen. Daarbij mag de geschatte brandstofbesparing niet langer worden afgetrokken van de aanschafprijs.

De Wettbewerbszentrale heeft bepaald dat Tesla vanaf 20 maart niet meer zijn Model 3 mag aanprijzen met de vermelding van de geschatte kosten die kopers kunnen besparen doordat ze geen geld meer kwijt zijn aan benzine of diesel. In een voorbeeld laat de instantie laat zien dat de Duitse aankoopprijs van een versie van de Model 3 op 56.380 euro uitkomt, maar daaronder wordt meteen een lagere prijs van 51.380 euro genoemd. Kortom, Tesla stelt dat er in vijf jaar tijd een besparing van 5000 euro is te verwachten en het bedrijf berekent dat vervolgens meteen door in een verlaagde aanschafprijs.

De Wettbewerbszentrale stelt dat dit niet alleen ‘arbitrair’ is, maar ook niet-transparant. Daarmee voldoet deze praktijk volgens de organisatie niet aan de principes van duidelijkheid en eerlijkheid aangaande de prijsinformatie. Advocaat Andreas Ottofülling zegt namens de Wettbewerbszentrale dat Tesla hiermee de mededingingswet overtreedt. ,,Zulke vermeende prijsbesparingen zijn marketing-overdrijvingen waar eerlijke concurrentie door geschaad wordt”, aldus Ottofülling.

Gezaghebbend

De Duitse Wettbewerbszentrale betreft een non-profitorganisatie die niet door publieke gelden wordt gefinancierd. De organisatie omschrijft zichzelf als een ‘neutrale adviseur’ en het ‘grootste en meest invloedrijke zelfregulerende instituut voor eerlijke concurrentie’. De Wettbewerbszentrale houdt toezicht en kan zaken ook afdwingen, al dan niet via de rechter. Waarschijnlijk is de conclusie van deze organisatie over de door Tesla gehanteerde prijsweergave bij de Model 3 dan ook niet direct juridisch bindend, maar wel gezaghebbend.

In bijvoorbeeld de Verenigde Staten wordt die geschatte brandstofbesparing direct getoond als de daadwerkelijke aanschafprijs. Voor de standaard-versie van de Model 3 moet in de basis 35.000 dollar worden betaald, maar na besparingen is dat 26.950 dollar; deze lagere prijs wordt getoond alsof het de aanschafprijs is. In Nederland is dit anders. De prijs ‘voor besparingen’, dus voordat de geschatte besparingen eraf worden getrokken, is de enige prijs die direct in beeld komt. Pas na doorklikken komt er informatie in beeld over de brandstofbesparingen.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)