Tesla Model 3 Cabriolet
Volledig scherm
Tesla Model 3 Cabriolet © Newport Convertible Engineering

Tesla Model 3 Cabriolet: klaar voor de zomer

Tesla heeft de Roadster in ontwikkeling, maar een cabrioletversie van de Model S en Model 3 zal er waarschijnlijk nooit komen. Toch is hij er, maar niet dankzij Tesla-topman Elon Musk.

De enige elektrische auto zonder dak is op dit moment de elektrische versie van de Lotus Evora. Wanneer je toch echt een Tesla-cabriolet wil, moet je op zoek naar een bedrijf dat er een voor je wil bouwen. Gelukkig is er in Californië een bedrijf dat op basis van de Tesla Model 3 een open variant fabriceert. 

Het gaat om het in Huntington Beach gevestigde Newport Convertible Engineering dat ook andere auto's ombouwt tot cabriolet, zoals de Ford F-150 en Subaru WRX STI, maar ook de Maybach en Toyota Prius. Het resultaat is wellicht polariserend - vooral met gesloten dak - maar veel meer is er waarschijnlijk niet van te maken.

Tesla Model 3 Convertible
Volledig scherm
Tesla Model 3 Convertible © Newport Convertible Engineering

Het laten openknippen van een Model 3 en het versterken van het chassis kost $29.500 (ongeveer 26.935 euro) wanneer je genoegen neemt met een handmatig vouwdak. Een elektrische variant kost nog eens 10.000 dollar extra. Wanneer je dat toevoegt aan de startprijs van 40.000 dollar van een standaard Model 3, kom je ongeveer op een bedrag uit waarvoor je een dichte Model S zou kunnen kopen. 

Tesla Model 3 Convertible
Volledig scherm
Tesla Model 3 Convertible © Newport Convertible Engineering
  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”