Volledig scherm
Tesla Model 3. © Tesla

Tesla Model 3 verkoophit, in ieder geval dit jaar

De Tesla Model 3 was afgelopen maand de bestverkochte auto in Nederland met een marktaandeel van 6 procent. Maar de populariteit van deze elektrische auto kon wel eens van korte duur zijn. Een elektrische auto leasen wordt volgend jaar flink duurder.

Het autobedrijf van Elon Musk wist in de eerste zes maanden van het jaar 6.063 Tesla Model 3’s in Nederland te verkopen. Alleen van de Ford Focus en de VW Polo werden nog meer auto’s verkocht.

De ‘goedkope’ Tesla kost zo’n 50.000 euro en kwam begin dit jaar op de Nederlandse markt. Duizenden mensen hadden er jaren geleden al een besteld. De florissante verkoopcijfers betekenen niet dat elektrisch rijden nu de grote doorbraak beleeft. Sterker: de verkopen van de veel duurdere Tesla S en Tesla X zijn ingestort, er werden er maar enkele tientallen verkocht. De reden is de zogeheten ‘Tesla-taks’ die dit jaar werd ingevoerd, waardoor het leasen van elektrische auto’s die duurder zijn dan 50.000 euro qua bijtelling veel minder voordelig werd.

In het Klimaatakkoord wordt de bijtelling voor elektrische auto’s volgend jaar verdubbeld: van 4 naar 8 procent, bovendien gaat de Tesla-taks al vanaf 45.000 euro gelden, vanaf dat bedrag is de bijtelling voor privégebruik 22 procent zoals voor benzine- en dieselauto’s. Voor een elektrische auto van rond de 50.000 euro kost dat netto per jaar bijna 1000 euro meer. ,,Dat zal dit najaar wel weer tot een verkooprun leiden’’, zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. Afgelopen jaren was dat steeds zo: nog snel even goedkoop een auto leasen voordat de bijtelling hoger wordt. Leaserijders zijn gevoelig voor de kosten voor het privégebruik en switchten afgelopen jaren even gemakkelijk van plug-in hybrides naar spaardiesels en vervolgens naar elektrisch. Zo was in december 2018 30 procent van de verkochte auto’s elektrisch en dan vooral de dure Tesla’s die toen nog voordelig te leasen waren.

De Vereniging Elektrische Rijders heeft grote bezwaren tegen de nieuwe belastingregels. Volgens de VER hebben zo’n 10.000 mensen een elektrische auto besteld die pas in 2020 wordt geleverd en dus onder de hogere bijtelling gaat vallen. ,,Hiermee maakt de overheid zich onbetrouwbaar’’, aldus de VER.

Ook de Bovag wil nog praten over de hogere bijtelling omdat er afspraken waren dat er tot en met 2020 niets zou veranderen, maar is op zich niet tegen de hogere bijtelling. ,,Het is een realistisch plan. De automerken moeten nu laten zien dat ze ook goedkopere elektrische auto's kunnen leveren.’’