Volledig scherm
© Bloomberg

Tesla produceert recordaantal van 80.000 voertuigen

Tesla produceerde in het afgelopen kwartaal ruwweg 80.000 voertuigen. Dat betekent een bedrijfsrecord voor de veelgeplaagde fabrikant.

In totaal zijn er het afgelopen kwartaal 53.000 Model 3-voertuigen gemaakt. Dat is een stijging van 187 procent in vergelijking met de productie in het vorige kwartaal, aldus CNBC. De directie van Tesla hoopt dat de Model 3 van Tesla een winstgevende massafabrikant maakt, meldt CNBC.

Het bedrijf ligt met deze productieaantallen op schema, ondanks de juridische onrust rondom CEO en oprichter Elon Musk. De Securities and Exchange Commission beschuldigde Musk van fraude vanwege een tweet in augustus waarin hij suggereerde dat hij het bedrijf van de beurs zou halen. 

De zaak werd zaterdag afgehandeld, waarbij Musk ermee instemde een boete van $ 20 miljoen te betalen en terug te treden als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Tesla zal ook 20 miljoen dollar aan boetes moeten betalen. Het nieuws zorgde ervoor dat de koers van Tesla 15 procent omhoogschoot. Tesla zal naar verwachting maandag de officiële productie- en afleveringsaantallen bekendmaken.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”