Tesla-rijders moeten hun auto mogelijk laten ombouwen: ‘Elon Musk verbreekt zijn belofte’
De software waarmee de auto’s van Tesla deels zelfstandig kunnen rijden, is voortaan ook te huur. Maar klanten die een maandelijks bedrag voor de ‘Full Self Driving’-technologie betalen, wacht mogelijk een onaangename verrassing. Om het software-abonnement te kunnen gebruiken, moeten sommige Tesla-rijders – tegen eerdere beloftes van topman Elon Musk in – hun auto voor veel geld laten ombouwen.
Afgelopen weekend introduceerde het automerk uit Silicon Valley een nieuwe, meer toegankelijke manier om gebruik te maken van de meest geavanceerde rijhulpsystemen van Tesla. Tot nu toe moest je dat zogenoemde ‘Full Self Driving’-pakket (waarmee de auto grotendeels zelfstandig kan sturen en remmen, maar nadrukkelijk niet volledig ‘autonoom’ rijdt) los aanschaffen bij het bestellen van een Tesla, tegen bijbetaling van 7500 euro.
In Amerika kost dat pakket een volle 10.000 dollar maar voortaan hebben Tesla-klanten daar ook de optie om de bewuste software gespreid te betalen, in de vorm van een maandabonnement. Zo lang die bestuurders elke maand 199 dollar overmaken aan het bedrijf van Elon Musk, blijven de sensoren en camera’s van het ‘zelfrijdende’ systeem hun werk doen. Stop je het abonnement, dan schakelt Tesla de slimmere software op afstand weer uit en helpt de auto minder intensief mee met het volgen van de juiste route.
1500 dollar
Zo’n abonnement klinkt aantrekkelijk, maar de Amerikaanse website Electrek ontdekte een vervelend addertje onder het gras. In de officiële aankondiging van de fabrikant staat namelijk dat eigenaren van een Tesla die tussen eind 2016 en 2019 is gebouwd, mogelijk verplicht moeten bijbetalen om hun auto aan te laten passen. Exemplaren van de Model S en X die bijvoorbeeld niet over de juiste camera’s, sensoren en computers beschikken, zijn onvoldoende voorbereid op de nieuwste software. Volgens Electrek moeten eigenaren van die auto rekening houden met 1500 dollar aan ombouwkosten.
Deze onaangename verrassing gaat in tegen de belofte die Tesla-topman Musk zo’n vijf jaar geleden deed. Toen kondigde de excentrieke miljardair via Twitter aan dat ‘alle Tesla’s vanaf dit moment voorzien zijn van volledig zelfrijdende hardware’. Het lijkt er nu op dat die belofte iets te vroeg kwam, en dat bezitters van een wat oudere Tesla alsnog worden geconfronteerd met een extra rekening – als zij tenminste het meest uitgebreide softwarepakket willen gebruiken. Bij modellen die na 2019 zijn gebouwd en zijn voorzien van Tesla’s ‘Software 3.0’, speelt het probleem niet.
De Nederlandse vertegenwoordiging van Tesla geeft desgevraagd geen commentaar op de ontstane commotie. Ondanks vragen van onze autoredactie is op dit moment bijvoorbeeld nog onduidelijk of de automaker het maandelijkse software-abonnement ook in ons land gaat aanbieden – en wat in dat geval de gevolgen zijn voor Nederlandse Tesla-rijders.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM26
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
De virtuele assistent van Mercedes heeft een uitgesproken mening over Tesla en andere automerken
Mercedes-Benz is trots op zijn MBUX-systeem met spraakfunctie. Het systeem geeft soms ook bijzondere antwoorden, bijvoorbeeld op de vraag wat het van het Amerikaanse merk Tesla vindt. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
AUTOTEST
Test Renault Austral: opvolger van de Kadjar scoort erg veel pluspunten
Austral heet de nieuwe middenklasse-SUV van Renault. Hij is de opvolger van de Kadjar. Dit keer heeft Renault er meer werk van gemaakt dan het slechts faceliften van een Nissan. -
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro
Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?
-
PREMIUM
Van 50 naar 30 kilometer per uur in de stad: dit zijn de voor- en nadelen
In alle Nederlandse dorpen en steden gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat is veel veiliger, maar ook een peperdure operatie. Bovendien zijn automobilisten langer onderweg. In Utrecht bijvoorbeeld ben je op sommige straten bijna dubbel zoveel tijd kwijt tijdens de avondspits. En wie gaat die nieuwe snelheden eigenlijk handhaven? -
-
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dinnie’s Chevrolet kostte hem veel tijd en geld, maar dat is het hem waard: ‘Er komt nog een camper op’
Als Dinnie van Driel (63) vertelt dat er nog een camper bovenop zijn Chevrolet uit Amerika komt, dan krijgt hij vaak verbaasde blikken. Toch wordt zijn C20 binnenkort een camper. En dat gaat Dinnie, hoewel hij geen monteur maar conciërge op een school is, zeker zélf doen. ,,Ik kocht het camperdeel erbij hoor, past een tweepersoonsbed met keuken en al in.’’ -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?