Volledig scherm
De Tesla Model X (boven), de Audi e-tron (rechts) en de Jaguar I-Pace (onder)

Tesla tot 25 procent zuiniger dan concurrenten bij praktijktest

videoDe Audi e-tron en de Jaguar I-Pace verbruiken onder volstrekt vergelijkbare omstandigheden een kwart meer elektriciteit dan een Tesla Model X 90D. Dat blijkt uit praktijktests op een Zuid-Duitse Autobahn.

Uit een vergelijkingstest onder dezelfde omstandigheden is overduidelijk gebleken dat Tesla het veel beter voor elkaar heeft qua praktijkverbruik. De test werd uitgevoerd door het Duitse bedrijf NextMove, dat elektrische auto’s verhuurt. Het vergeleek een Tesla Model X 90D met een Audi e-Tron en een Jaguar I-Pace.

De test vond plaats op een snelwegtraject van 87 kilometer, van de luchthaven van München naar Landshut. De auto’s reden gemiddeld 120 km/u, met pieken van 130 km/u. De omgevingstemperatuur was acht graden Celsius, terwijl de klimaatregeling op 20 graden was afgesteld. Om invloeden van hun persoonlijke rijstijl uit te sluiten, werden halverwege de testrit nieuwe bestuurders ingezet. Alle drie de auto’s stonden op winterbanden.

De Tesla Model X won de test glansrijk. Die auto ‘verbruikte’ 24,8 kWh per 100 kilometer, bij de Audi kwam dat met 30,5 kWh per 100 kilometer 23 procent hoger uit terwijl de Jaguar met 31,3 kWh per 100 kilometer zelfs 26 procent boven de Tesla zat. Volgens de berekeningen van NextMove heeft de Tesla onder deze koude omstandigheden een actieradius van 339 kilometer. Dat is 65 kilometer meer dan de e-Tron (274 kilometer) en 67 kilometer meer dan de I-Pace (272 kilometer).

Eerder al concludeerden Audi en Porsche volgens een bericht in het Duitse blad Manager Magazine dat Tesla veel verder is met haar elektrische auto's dan gedacht, zowel qua bereik als qua kostenplaatje. Het bericht claimt dat de Duitse fabrikanten na het uit elkaar halen van een Tesla Model 3 tot de conclusie kwamen dat hun eigen PPE-platform (Premium Platform Electric), dat op de planning staat voor 2020-2021, in verhouding zo’n € 3.000 te duur zou worden om te maken. 

  1. Ruiten sneuvelen bij presentatie ‘onverwoestbare’ truck Tesla

    Ruiten sneuvelen bij presenta­tie ‘onver­woest­ba­re’ truck Tesla

    Het Amerikaanse automerk Tesla heeft afgelopen nacht een wel heel aparte auto onthuld. Met de elektrische Cybertruck, die is voorzien van ‘onkrasbaar plaatwerk’ en gepantserd glas (dat overigens brak tijdens de presentatie), wil topman Elon Musk de extreem traditionele wereld van de grote pick-ups op z’n kop zetten. Fans en critici hebben hun twijfels: komt deze bizarre Tesla er echt of haalt Musk een grapje met ons uit?