Tesla verslaat Mercedes en BMW in de topklasse
Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Duitse autofabrikanten verslagen in de topklasse. Vorig jaar werd de Tesla Model S in Europa meer verkocht dan de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8.
Hiermee komt een einde aan de dominantie van de Duitse autofabrikanten in de hoogste prijsklasse, waar de luxueuze limousines vooral verkocht worden aan directieleden, staatshoofden en andere vips. In de afgelopen decennia waren Mercedes, BMW en Audi hier heer en meester.
Dat de Duitse industrie nu verslagen is door het Amerikaanse Tesla, moet een pijnlijke nederlaag zijn. Immers, juist de topmodellen in deze klasse dragen bij aan het imago van een merk. Een vlaggenschip als de S-Klasse of 7 Serie heeft altijd de nieuwste innovaties aan boord en biedt het beste van het beste van wat een merk in huis heeft.
Tesla verkocht in 2017 in Europa 16.132 exemplaren van de Model S. Dat betekent een stijging van 30 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Mercedes boekte met zijn S-Klasse slechts 3 procent groei en stokte bij een aantal van 13.359. BMW's topmodel, de 7 Serie, moest zelfs een forse daling van 13 procent incasseren en kwam niet hoger dan 11.735 auto's. Audi is met de A8 altijd al een van de kleinere spelers geweest in dit marktsegment.
Europa volgt met de overwinning van Tesla het voorbeeld van de VS. Daar verkoopt Tesla in de topklasse inmiddels twee keer zoveel auto's als Mercedes. Tesla, dat uitsluitend volledig elektrische auto's maakt, kan zich echter nog niet wereldwijd marktleider noemen. Dat is nog steeds Mercedes met zijn S-Klasse. Dit komt vooral door de reusachtige automarkt in China, waar Mercedes sterk aanwezig is en Tesla nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
11
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
PREMIUMautotest
Opel Astra Sports Tourer getest: ruim en handig, maar niet de beste
Ondanks de stortvloed aan SUV’s is in Nederland de stationwagon nog altijd springlevend. Vaak biedt die meer bagageruimte dan een even grote SUV. Terecht dat Opel van zijn nieuwste Astra opnieuw een stationwagon introduceert. Onze autoredactie heeft hem getest. -
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek. -
Stijgende verkopen en prijzen stuwen omzet autobranche omhoog
De omzetontwikkeling in de auto- en motorbranche was ook in het eerste kwartaal van dit jaar positief. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg de omzet met ruim 22 procent in vergelijking met een jaar eerder. Daarmee was in elk kwartaal sinds de eerste drie maanden van 2021 sprake van omzetgroei voor de branche, geholpen door stijgende verkopen en prijsstijgingen.
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
-
-
-
PREMIUMautotest
Stoere Jeep Compass is zuinig met elektrisch rijden
De Compass is misschien wel de meest aantrekkelijke Jeep van dit moment. Omdat hij een acceptabele prijs combineert met goede, praktische eigenschappen. Bovendien oogt hij stoer, zoals het een echte Jeep betaamt. Onze autoredactie heeft hem getest. -
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
De relatie die vader Jan (70) en zoon Bart Netten (38) hebben met Alfa Romeo is een ingewikkelde. Senior rijdt een GTV uit ’96 en junior een 75 uit ’91. Uiterlijk geweldig, maar praktisch? Op die eigenschap hebben de heren hun auto’s nog niet kunnen betrappen. Toch zetten ze voor Italiaanse passie de frustratie graag aan de kant.Rijswijk