Volledig scherm
Rood blijft nog wel een standaardkleur bij Tesla © REUTERS

Tesla wordt minder kleurrijk

Tesla schrapt twee van de zeven lakkeuren waarin zijn auto's worden geleverd. De fabrikant zegt dit besluit te hebben genomen om de productie efficiënter te maken.

De keuze aan lakkleuren was al beperkt bij Tesla, maar nu blijven er slechts vijf over. Topman Elon Musk heeft aangekondigd dat de kleuren 'obsidian black'en 'metallic silver' voortaan alleen nog op speciale bestelling, en dus tegen fikse bijbetaling, verkrijgbaar zijn. De overgebleven kleuren zijn zwart, 'midnight silver metallic', parelmoer, donkerblauw metallic en rood.

Het schrappen van kleuren om productiekosten te drukken is niet nieuw in de auto-industrie. Pionier Henry Ford, uitvinder van de lopende band, deed dat begin vorige eeuw ook al. Hij leverde de legendarische Model T uitsluitend in zwart. Het werd de allereerste auto die met zijn lage prijs een massapubliek wist te bereiken.

Deadlines

Ook Tesla worstelt momenteel om van een kleine autofabrikant uit te groeien tot een grote. In dat proces is de innovatieve autofabrikant al enkele keren gestruikeld doordat de beloofde deadlines voor de productie van een minimum aantal auto's niet werden gehaald. Als het lukt om meer auto's van de Model 3 te verkopen, zou dit kwartaal - aldus Musk - voor het eerst winst kunnen worden gemaakt.

Een woordvoerder van Tesla verklaart tegenover Amerikaanse media dat het schrappen van de lakkleuren niets te maken heeft met productieproblemen. Er bestaat nog altijd een wachtlijst van meer dan 400.000 mensen die een Model 3 willen kopen. Sommigen wachten daar al sinds maart 2016 op. Pas volgend jaar zullen in Nederland de eerste Model 3's geleverd kunnen worden.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”