Test Ford Puma: rijplezier voor stad en snelweg
AUTOTESTDe Puma was ooit een compacte sportcoupé van Ford, maar de nieuwe generatie is een goed uitziende SUV die vooral opvalt door zijn hoge zitpositie en uitstekende wegligging.
Ford Puma 1.0 (125 pk/92 kW), vanaf €26.900
Ford wil scoren in het populaire segment van de compacte SUV’s en in een poging het succes af te dwingen, werd de naam van de sportieve mini-coupé Puma (1997-2001) afgestoft. Hoewel hij meer een hoge hatchback is dan een SUV, biedt deze Ford wel de voordelen van een hoge zitpositie: prettig bij het in- en uitstappen en rondom prima zicht.
De Puma is gebaseerd op de Fiesta, maar feitelijk een halve klasse groter. Hij is bijna 15 centimeter langer en ook breder en hoger. De zitruimte op de achterbank is prima. De bagageruimte is met 456 liter royaal, maar we missen een verschuifbare achterbank die sommige concurrenten wel bieden.
De wielen staan verder uit elkaar, wat leidt tot een grotere spoorbreedte en hierdoor ligt de auto stabieler op de weg. Zoals wel vaker bij Ford als het om de wegligging gaat, ontstijgt de Puma zijn klasse. Hij voelt mooi neutraal aan in de bocht en helt nauwelijks over – ook wanneer het hard gaat. Alleen blijkt het ST-Line onderstel van de geteste versie soms te stug op slecht wegdek.
Het 1,0 liter motortje maakt van de Puma geen raket op wielen, maar de trekkracht is goed verdeeld over de toerentallen. De driecilinder maakt soms een brommend geluid. Dat nooit gaat irriteren, maar wel nadrukkelijk aanwezig is.
De Puma heeft milde hybridetechniek: rem-energie wordt teruggewonnen voor een sterkere motor en/of lager benzineverbruik. De motor krijgt hierdoor extra trekkracht en de techniek levert stroom voor de elektrische systemen in de auto. Indien mogelijk wordt één cilinder uitgeschakeld. Al die ingrepen leveren tot 9 procent brandstofbesparing op. Het testverbruik was 1 op 17. Tot slot heeft deze Puma ook een prettig functionerende, handgeschakelde zesbak.
Plus
+ Uitstekende wegligging, ook in bochten.
+ Prettig hoge zitpositie.
+ Zuinige motor met cilinderuitschakeling.
Min
- Duidelijk aanwezig motorgeluid.
- Geen verschuifbare achterbank.
- ST-Line onderstel blijkt soms te stug.
Eindcijfer
8,6
Conclusie
De goede wegligging, hoge zitpositie en zuinige motor met cilinderuitschakeling maken van de Puma een zuinige, fijn rijdende én praktische auto die zich zowel in de stad als op de snelweg prima thuis voelt.
Extra testnotities
De Puma ziet er van alle kanten goed uit, maar vooral de zijkant met zijn mooie welvingen maakt indruk. Binnenin zien we veel sportieve stijlelementen.
Extra handig zijn de afritsbare en dus ook afwasbare stoelhoezen, wat ons betreft een goede zet om te scoren bij jonge gezinnen.
De Puma moet concurreren met auto’s als de Nissan Juke, VW T-Cross, Renault Captur en Mazda CX-3. En dat gaat ’m in ieder geval qua uiterlijk goed af. Al is de auto onder bepaalde hoeken minder coherent qua design dan gehoopt.
Door de milde hybridetechniek en cilinderuitschakeling bedraagt de CO2-emissie van deze 125 pk-uitvoering 96 tot 99 gram per kilometer en de 155 pk zit op 101 gram. Die sterkere 155 pk-variant maakt van de Puma ongetwijfeld een snellere auto, maar wij hebben het extra vermogen niet gemist tijdens onze testritten.
De motor bromt vooral onderin de toeren. Dat is iets wat de schakelindicator op het dashboard graag wil om een laag verbruik te realiseren. Het is de prijs die je betaalt voor een lage brandstofrekening. Toch is de Ford sowieso zuinig. Het door Ford opgegeven verbruik van 1 op 23,8 gemiddeld hebben we niet gehaald, maar minder dan 1 op 17 ook niet.
In een later stadium komt een zeventraps automaat beschikbaar, met dubbele koppeling.
De kofferruimte is voorzien van een zogeheten Megabox. Dat is een diepe opbergruimte van 80 liter in de bagagevloer. Hierin kun je twee golftassen rechtop meenemen of twee rolkoffers vervoeren. Onderin zit een waterafvoer, zodat je ook modderlaarzen kunt meenemen. Het is een gemakkelijk schoon te houden oplossing.
De Ford Puma is leverbaar vanaf €26.900. Daarvoor krijg je een redelijk rijk uitgerust instapmodel dat onder meer is voorzien van airco, voorruitverwarming, verkeersbordherkenning, hill-hold om wegrijden op een helling te vergemakkelijken, cruise-control met een functie die ervoor zorgt dat je auto zelf de ter plekke geldende snelheidslimiet aanhoudt, een 4,2 inch infotainmentscherm en een noodstopfunctie bij een dreigende aanrijding.
Wij reden met de 125 pk sterke Puma in de ST-Line X First Edition-uitvoering, die te koop is vanaf €29.860. De ST-Line X is voorzien van extra’s als automatische airco, vijfspaaks 18 inch wielen, gedeeltelijk leren bekleding, een Bang & Olufsen-radio met 11 speakers waaronder een subwoofer en een regensensor.
De First Edition is te koop vanaf €32.055 euro en voegt daar nog zaken aan toe als een handsfree bedienbare achterklep, dodehoeksensor, parkeersensoren voor en een achteruitrijcamera. Deze uitvoering is de rijkst uitgeruste versie die je kunt bestellen met als enige optie het Winter Pack à €650.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
AUTOTEST
Test Hyundai i10: zeer betaalbaar en verrassend goed
Hyundai durft het nog wél aan om een nieuwe auto in de kleinste en goedkoopste klasse te presenteren. En wat voor één! De nieuwe generatie van de i10 verrast in vele opzichten. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Golf: nieuw is niet altijd beter
In vrijwel alles lijkt de nieuwe, achtste generatie van de Volkswagen Golf sterk op zijn voorganger. Maar vooral de 1.5 eTSI-motor met slimme, milde hybridetechniek getuigt van innovatie. -
AUTOTEST
Test Audi Q5: hybride Q5 is de perfectie nabij
Audi voorziet zijn modellen in rap tempo van hybridetechniek. Dat scheelt niet in de bijtelling, maar leidt wel tot een lagere aanschafprijs. Immers: hoe minder CO2-uitstoot, des te minder belasting. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.
-
AUTOTEST
Test Toyota C-HR 2.0 Hybrid: krachtig en zuinig zonder stekker
Toyota heeft zijn succesvolle C-HR uitgebreid met een krachtiger motorversie. Eén ding is onveranderd: hij blijft een hybride zonder stekker. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
AUTOTEST
Test Opel Astra: nieuwe motor, maar bezuinigt op de veiligheid
De Opel Astra werd onlangs verrijkt met nieuwe motoren. Desondanks gaat hij in zijn huidige vorm al vijf jaar mee. Kan hij de concurrentie nog wel bijbenen?