De Hyundai Kona Hybrid is ruim 13.000 euro goedkoper dan z’n elektrische broertje.
Volledig scherm
De Hyundai Kona Hybrid is ruim 13.000 euro goedkoper dan z’n elektrische broertje. © Bart Hoogveld

Test Hyundai Kona Hybrid: in de voetsporen van de Prius

AUTOTESTDe volledig elektrische Hyundai Kona was afgelopen jaar vooral in trek bij leaserijders, vanwege het belastingvoordeel. Nu is de Kona er ook als hybride zonder stekker.

Er zijn maar weinig hybrides die je niet met een stekker kunt opladen. De Toyota Prius plaveide in de jaren 90 van de vorige eeuw de weg voor dit type auto, maar nog steeds lijken bijna alleen Toyota en dochter Lexus erin te geloven.

Hyundai is daarentegen een merk dat graag op veel paarden tegelijk wedt. Benzine, diesel, elektrisch, waterstof, hybrides met én zonder stekker: Hyundai heeft het allemaal. Dus wordt de Kona niet alleen elektrisch en met verbrandingsmotoren geleverd, maar ook als stekkerloze Kona Hybrid.

Het maakt hem tot een interessant alternatief, alleen al omdat hij aanzienlijk goedkoper is dan de volledig elektrische versie. Het scheelt ruim 13.000 euro en dat maakt hem ook voor de particuliere rijder aantrekkelijk. Met als bijkomend voordeel: je hebt nooit last van vuile handen van een laadkabel en zodra je zonder benzine zit, heb je de tank binnen enkele minuten gevuld.

De bagageruimte in deze eigentijds ogende SUV is voldoende, maar de meeste concurrenten bieden meer. Hetzelfde geldt voor de zitruimte op de achterbank. Het infotainment werkt snel en duidelijk, maar kan helaas alleen aan Apple-smartphones (CarPlay) worden gekoppeld, niet aan Android-toestellen.

De Hyundai blijkt wel wat rumoerig. Hij heeft de aandrijflijn die we kennen uit de Ioniq en de Kia Niro Hybrid. De 1,6 liter viercilinder benzinemotor en elektromotor zijn gekoppeld aan een moderne zestraps automaat. De motorprestaties overtreffen de verwachtingen niet; andere versies van de Kona zijn aanzienlijk sneller. Tijdens deze test lag het verbruik rond de 1 op 16.

Net zoals bij Toyota merk je eigenlijk niks van het samenspel tussen de elektrische en de benzinemotor. Dat is wel zo prettig.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Plus
+ Geen stekkerstress. 
+ Standaard automaat. 
+ Vijf jaar garantie. 

Min
- Niet zo snel.
- Wel wat rumoerig.
- Geen ruimtewonder.

Eindcijfer
7,5

Conclusie
De Kona Hybrid maakt elektrisch rijden mogelijk zonder stekker-stress. Nadeel daarvan is dat hij elektrisch niet ver komt, maar het lage benzineverbruik is aantrekkelijk en hetzelfde geldt voor de relatief lage prijs.

Extra testnotities

Deze Hyundai vertoont geen verrassingen als het om het weggedrag gaat. Dat is gewoon goed. Ook met zijn besturing blijkt hij een middenmoter.

Attent: tussen de voorstoelen een vakje waar precies de smartphone in past. Daar denken veel auto-ontwerpers niet aan.

Doordat de vloer bij de achterbank vrijwel helemaal vlak is, kun je daar goed je voeten kwijt.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Vooral aan de binnenkant van de portieren zie je waarop Hyundai heeft bezuinigd. Het kale, grijze plastic doet goedkoop aan.

Desgewenst kan het dak van deze Hyundai in een andere kleur worden geleverd. Onder andere de Renault Captur was bij de SUV’s ooit trendsetter met deze optie.

De Kona Hybrid is (met uitrustingsniveau Comfort) te koop vanaf € 27.995. Hij heeft dan al een behoorlijk complete uitrusting, inclusief 16 inch lichtmetalen wielen, achteruitrijcamera, Apple CarPlay, digitale DAB+ radio, verwarmbare buitenspiegels, rijstrookbewaking, automatisch nood-remsysteem, lichtsensor, mistlampen vóór en adaptive cruisecontrol. Ter vergelijking: een Kona Electric staat vanaf € 41.595 in de prijslijst.

De geteste auto is de extra rijk uitgeruste Premium en die kost € 33.795. Dan krijg je 18 inch wielen, draadloos opladen van je smartphone, dodehoekbewaking, head-up display, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, een extra groot 10,25 inch infotainmentscherm, Krell premium audiosysteem, grootlicht-assistent, rijstrookbewaking met stuurcorrecties, parkeersensoren voor en achter, elektrisch verstelbare voorstoelen, leerimitatie in de stoelbekleding, stoelverwarming en -ventilatie, een verwarmbaar stuur en led-koplampen.

In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests. 

Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld