Test Kia e-Niro: de betaalbare elektrische SUV
AutotestKia is een van de eerste merken die een volledig elektrische SUV betaalbaar maakt. Leaserijders staan er voor in de rij.
Kia e-Niro (204 pk), vanaf €42.510
De elektrische Niro kost vanaf €42.510 en is daarmee in aanschaf aanzienlijk duurder dan een ‘gewone’ Niro. Dezelfde auto is namelijk ook als (zelf-opladende) hybride en als plug-in hybride te koop, vanaf respectievelijk €27.995 en €35.335.
Het staat zijn succes niet in de weg: de levertijd voor de e-Niro is al opgelopen tot een jaar. Zakelijke rijders profiteren van slechts 4 procent bijtelling. Voor particuliere rijders resteert dat je tot en met 2020 voor deze auto geen wegenbelasting betaalt. Daarnaast zijn er natuurlijk de lage gebruikskosten: stroom is veel goedkoper dan benzine en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.
Aantrekkelijk
Maar dat is niet het enige wat deze Kia aantrekkelijk maakt. Met een opgeladen batterijenpakket kom je er relatief ver mee (455 kilometer volgens WLTP-norm) en dat maakt hem goed geschikt als gezins- en zakenauto. Tijdens deze test kwamen we een kleine 400 kilometer ver.
In de e-Niro hebben volwassenen achterin veel zitruimte en de bagageruimte is met 451 liter fors. De bankleuning kan worden omgeklapt, met een vlakke laadvloer als resultaat.
In het interieur toont de e-Niro zich in vele opzichten een moderne auto. Zo bedien je de automaat met een handige, grote draaiknop tussen de voorstoelen. En ook het infotainment (met 7 of 8 inch groot scherm) is helemaal bij de tijd. Bij zo’n elektrische auto hoort natuurlijk ook een app om hem op afstand in de gaten te houden. Ook die levert Kia erbij.
De SUV stuurt fijn en veert comfortabel genoeg. De geteste e-Niro heeft een 204 pk sterke motor en het 64 kWh accupakket. Zoals bij elke elektrische auto is de trekkracht, zodra je het gaspedaal intrapt, indrukwekkend. Opladen kan eveneens redelijk snel: met de juiste snellader kan je na een kwartier alweer 100 kilometer vooruit. Maar thuis kan het minimaal 10 uur duren voordat het batterijenpakket volledig opgeladen is. - Niek Schenk
PLUS
+ Ruim voor inzittenden én bagage.
+ Relatief groot rijbereik.
+ Zeven jaar garantie.
MIN
+ Hogere aanschafprijs dan ‘gewone’ Niro.
+ Geen driefasen-snelladen mogelijk.
EINDCIJFER: 8,8
CONCLUSIE
Geen uitlaatgas, fluisterstil, snel en lekker ruim: de e-Niro is in vele opzichten een ideale elektrische auto. Wie de nadelen van het elektrisch rijden voor lief neemt en bereid is de meerprijs te betalen, heeft er een ideale koop aan.
EXTRA TESTNOTITIES
De e-Niro heeft een uitstekende wegligging, mede dankzij het lage zwaartepunt.
Naast de geteste auto met het 64 kWh accupakket komt er ook nog een versie met 136 pk elektromotor en 39 kWh batterijenpakket. Die komt 289 kilometer ver (WLTP-norm), zal ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn en wordt eind dit jaar leverbaar.
Een van de belangrijkste concurrenten vindt Kia in eigen huis: de technisch vrijwel identieke Kona Electric van zustermerk Hyundai. Ook die is inmiddels mateloos populair, blijkt goedkoper (vanaf €39.995), maar biedt minder ruimte dan de Kia.
Alle moderne rij-hulpen zijn aanwezig en werken goed.
In de e-Niro staat de achterbank ruim 3,5 centimeter hoger dan in de gewone Niro, omdat het batterijenpakket zich daaronder bevindt. Gelukkig blijft er meer dan voldoende hoofdruimte over.
De vloer bij de achterbank is bijna vlak, terwijl bij veel andere auto’s een tunnel in de vloer de voetenruimte daar beperkt.
In 7,8 seconden trekt de e-Niro op vanuit stilstand naar 100 km/u.
Onder de vloer van de bagageruimte is er een handig vak voor het laadsnoer.
Helaas kan de e-Niro niet laden met het zogenaamde driefasen-wisselstroom. Snelladen met gelijkstroom (100 kW) is wél mogelijk en dat kan o.a. bij FastNed.
De e-Niro is met het 64 kWh-batterijenpakket en de 204 pk elektromotor te koop vanaf €42.510. Die is al bijna compleet uitgerust met standaard o.a. adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, grootlicht-assistent, digitale radio, automatische klimaatregeling, parkeersensoren achter, radiografische contactsleutel, mistlampen voor, 17 inch lichtmetalen wielen, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, stuurwielverwarming en stoelverwarming voorin.
De geteste versie is de rijker uitgeruste ExecutiveLine, die €45.510 kost. Hij heeft als extra’s dodehoekwaarschuwing, achteruitrij-radar, een8 inch scherm, JBL Premium audiosysteem, draadloos oplaadstation voor de smartphone, parkeersensoren voor, led-koplampen, privacy-glas, leren bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming achter en stoelventilatie voor.
Zeven jaar garantie is nog steeds zeldzaam bij automerken. Kia geeft die, als enige. En ook al zijn er wel enkele beperkingen aan verbonden, het geeft de consument veel zekerheid en kan vervelende discussies bij mankementen voorkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUM
Van vervuilende diesel naar 100 procent elektrisch vervoeren: Andries laat zien dat het gewoon kan
Driekwart van zijn wagenpark rijdt nu al elektrisch door de hele Benelux. Volgend jaar wil Andries Vlot van transportbedrijf TSN Groen in Houten een nog grotere stap zetten. Dan wil hij liefst 100 kleinere vrachtauto’s op de weg brengen waarvan de dieselmotor is ingeruild voor een elektromotor. -
TESTARCHIEF
Alle tests van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks test onze autoredactie de nieuwste modellen. Alle autotests kun je snel en eenvoudig terugvinden in het testarchief hieronder. -
PREMIUM
Jonge bestuurders vaker gevaar op de weg door ‘cowboy-rijschoolhouders’: ‘Gaat puur om geld’
Jonge bestuurders vormen een steeds groter gevaar op de weg. Dat constateren politie Midden-Nederland en gerenommeerde rijschoolhouders uit Utrecht. Het niveau glijdt af en het aantal cowboys in de rijscholenbranche neemt zorgelijke vormen aan. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden.
-
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
Autotest
Test Hyundai Kona Electric: doorbraak in het elektrisch rijden
Voor de Hyundai Kona Electronic staat het succes bij voorbaat vast. Dit is de eerste volledig elektrische SUV in de prijsklasse rond 40 mille en hij komt ook nog verrassend ver. -
49
Rijkswaterstaat: Het wordt een zeer zware ochtend- en avondspits
Weggebruikers moeten morgen rekening houden met een zeer zware ochtend- en avondspits, waarschuwt Rijkswaterstaat. Dat komt door de aangekondigde manifestaties van de boeren. Ook buiten die spitstijden kan het extra druk zijn op de snelweg. Wie thuis kan werken, doet er verstandig aan dit ook te doen, zegt Rijkswaterstaat. Ook de ANWB waarschuwt voor forse verkeershinder.