Test Kia EV6: supersnel opladen, maar comfort kan beter
AUTOTESTDe technisch zeer geavanceerde Kia EV6 is het zustermodel van de Hyundai Ioniq 5. Technisch zijn er weinig verschillen, maar het karakter blijkt toch net even anders.
Kia EV6 (229 pk/168 kW), vanaf €52.095
Bedieningsgemak alom in de volledig elektrische Kia EV6. Dat blijkt onder meer uit het aparte bedieningspaneel voor de klimaatregeling en de handige draaiknop voor de automaat. Het infotainment is veelomvattend en ziet er fraai uit, maar zou soms wat intuïtiever mogen werken.
Je hebt veel zitruimte achterin en ook de vlakke vloer bij de achterbank is een pluspunt. Maar de te laag gepositioneerde zitting beperkt daar het comfort. De bagageruimte houdt met 480 liter niet over. Die zou vooral ook wat hoger mogen zijn: hier wreekt zich de flink aflopende daklijn. Er is voorin nog wel een extra, kleine bagageruimte (frunk) van 52 liter.
De EV6 loopt voorop met zijn laadtechniek. Zo kan hij tot 240 kW snelladen: zelfs de meeste auto’s in het topsegment doen hem dat niet na. Bij de beste snelladers kun je in 18 minuten van 10 naar 80 procent bijladen. En na 4,5 minuut heb je dan alweer 100 kilometer extra rijbereik. Bovendien is de auto ook zelf als laadstation inzetbaar, bijvoorbeeld voor je elektrische fiets.
De elektromotor maakt deze Kia stil en vlot. En er is goed nieuws voor caravanliefhebbers: hij mag een geremde aanhanger tot 1600 kg trekken. De besturing en wegligging zijn prima, maar het valt op dat deze Kia minder comfort biedt dan de Hyundai Ioniq 5. De soms te stug reagerende schokdempers passen weliswaar bij de sportieve GT-Line-uitvoering van de testauto, maar de Hyundai is beter geslaagd als comfortabele gezinsauto.
Het 77,4 kWh batterijpakket van de testauto leidt volgens de fabrieksopgave tot een reikwijdte van 528 kilometer, maar tijdens deze test werd niet eens de 400 kilometer gehaald. Toegegeven, ook het koude winterweer speelt elektrische auto’s inmiddels parten.
Plus
+ Supersnel opladen.
+ Flinke actieradius.
+ Mag tot 1600 kg trekken.
+ Zeven jaar garantie.
Min
- Tamelijk stugge schokdemping.
- Bagageruimte valt tegen.
- Lage achterbankzitting.
Eindcijfer
7,8
Conclusie
De elektrische Kia EV6 kan supersnel opladen en heeft een flinke reikwijdte. Maar hij zou wat comfortabeler mogen rijden en de bagageruimte valt tegen. Zeven jaar garantie is de kers op de taart.
Extra testnotities
Concurrenten van deze Kia zijn de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E en uiteraard het zustermodel, de Hyundai Ioniq 5.
De Hyundai Ioniq oogt aan de voorkant toch wat aparter dan deze Kia, mede dankzij de markante, hoekige vormgeving en de bijzondere, blokvormige koplampen van de Ioniq 5. Maar aan de achterkant is toch ook de Kia een zeer verrassende verschijning, dankzij de streepvormige en zeer sierlijk gelijnde achterlichten.
Een verschil met de Hyundai Ioniq 5 is dus het design. Maar er is meer: terwijl je in de Kia de automaat met een draaiknop tussen de voorstoelen bedient, heeft de Hyundai à la Mercedes een stengel. En het aparte bedieningspaneel voor de klimaatregeling van de Kia is bij de Hyundai achterwege gelaten. Daar is die bediening geïntegreerd in het centrale beeldscherm van het infotainment.
Bijzonder: in het instrumentarium, dus pal voor de neus van de bestuurder, verschijnen de videobeelden van een speciale dodehoekcamera zodra je de richtingaanwijzer aan zet.
De Kia EV6 is te koop vanaf €44.595. Dan krijg je de basisuitrusting, een 170 pk/125 kW sterke motor én een 58 kWh batterijpakket, goed voor een actieradius van 394 kilometer. Getest is de versie met 77,4 kWh batterijpakket, die een actieradius van 528 kilometer belooft. Hij heeft ook een sterkere motor (229 pk/168 kW) en staat vanaf €52.095 in de prijslijst. De testauto heeft bovendien de extra rijke GT-Line-uitrusting, waarmee zijn prijs op €56.895 komt. Overigens kun je deze Kia ook met vierwielaandrijving in plaats van alleen achterwielaandrijving bestellen. Dan begint de prijs bij €59.395.
Hoe presteert de Kia EV6 in vergelijking met de Skoda Enyaq? Bekijk hier de dubbeltest van AutoWeek.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Love it or hate it: de gewaagde Mach-E is een Ford Mustang ‘nieuwe stijl’
Met nogal geforceerde marketingtermen presenteert Ford de Mach-E als ‘de Mustang van de 21ste eeuw’. Spierballentaal. Want is dit niet gewoon de zoveelste elektrische gezinsauto? -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.4: elektrische SUV blijkt ideale gezinsauto
Terwijl de ID.3 als opvolger kan worden gezien van de Volkswagen Golf, is de grotere en hogere ID.4 min of meer een elektrische Tiguan. Serieuze concurrentie heeft de elektrische SUV (nog) niet. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
AUTOTEST
Test Skoda Enyaq iV: ruime gezinsauto laat nog te wensen over
De Skoda Enyaq iV is de zoveelste variant van de elektrische compacte SUV’s in de VW-familie. Dat maakt hem niet minder aantrekkelijk. Maar hij laat hier en daar wel steken vallen.
-
TEST / VIDEO
Test: Is alleskunner Hyundai Ioniq 5 de beste elektrische auto van 2021?
Hyundai pakt enorm uit met de nieuwe Ioniq 5. In tegenstelling tot de cijferloze Hyundai Ioniq is deze ‘5’ alleen nog maar elektrisch te rijden. De papieren van deze ruime gezinsauto zijn bijzonder goed, maar maakt hij z’n beloftes ook waar in de praktijk? Deze eerste test met het productiemodel geeft uitsluitsel. -
VIDEO / TEST
Iedereen kijkt naar de Kia EV6: zo pakt Korea de koppositie
Zeker, er zijn punten waar de EV6 geen dikke voldoendes scoort. Maar over het algemeen kunnen andere autofabrikanten veel van deze nieuwe elektrische Kia leren: hoe doen die Koreanen dat toch? -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.