Test Mazda 6: spannende facelift
AutotestKun je een ruim zes jaar oud model nog up-to-date maken? Mazda denkt van wel.
Mazda 6 2.0 (165 pk) Skyactiv, vanaf €38.140
De huidige generatie van de Mazda 6 stamt alweer uit 2012. Na een facelift in 2015 werd onlangs nóg een keer voor vernieuwing gekozen. Deze keer gingen vooral de techniek en kwaliteitsbeleving erop vooruit. De nieuwe materialen in het interieur voelen prettiger aan en zien er duurder uit. De nieuwe stoelen zitten prettiger en het beter geïsoleerde interieur maakt de auto stiller.
Een head-up display én led-koplampen zijn voortaan standaard. Verder werd het infotainmentscherm groter, al is het met 8 inch nog steeds kleiner dan bij de meeste concurrenten. Zowel grafisch als qua bedieningsgemak kan het nog wel enige verfijning gebruiken. En ronduit merkwaardig het dat voor Apple Carplay 349 euro extra moet worden betaald. Qua rijhulpen is deze Mazda weer wel helemaal bij de tijd.
Emotioneel
De coupé-stijl en emotionele vormgeving maken van de Mazda 6 een spannende verschijning. Maar diezelfde coupé-stijl zorgt soms voor ongemak. Zo maakt de nogal plat liggende voorruit met zijn bijzonder dikke raamstijlen het zicht voor de bestuurder niet ideaal. En bij de instap naar de achterbank moet je - door de aflopende daklijn - oppassen dat je je hoofd niet stoot. De beenruimte achterin is maar net voldoende. Maar de kofferbak is lekker groot. Handig daar zijn de trekknoppen bij de laadopening, waarmee je op afstand de bankleuning kan omklappen.
De relatief grote 2,0 liter benzinemotor levert zonder turbo prima prestaties en het testverbruik van 1 op 14 valt mee. De Mazda 6 was altijd al een van de best rijdende auto’s in zijn klasse en dat is hij nog steeds. Een nieuw type schokdempers en een andere stabilisator zorgen voor iets meer veercomfort, terwijl tegelijkertijd de wegligging nog steeds bijzonder koersvast is. Samen met de alerte en scherpe besturing maakt dit van de Mazda 6 nog altijd een heerlijke auto om mee onderweg te zijn.
PLUS
+ Voorbeeldig weggedrag.
+ Grote kofferbak.
+ Standaard led-koplampen en head-up display.
MIN
- Infotainment niet helemaal bij de tijd.
- Coupé-stijl soms onhandig.
- Zitruimte achterin kan beter.
EINDCIJFER
7,7
CONCLUSIE
Zijn voorbeeldige rijgedrag maakt de Mazda 6 nog altijd tot een begerenswaardige auto. Kwaliteit is er in vele opzichten in terug te vinden. Maar in het gebruik is dit niet altijd de meest handige auto en het infotainment is minder geavanceerd dan bij sommige concurrenten.
EXTRA TESTNOTITIES
- Mazda is altijd lekker eigenwijs geweest als het gaat om de techniek. Jarenlang pionierde het merk met waterstofaandrijving en rotatiemotoren en anno 2019 moet het merk nog steeds niets hebben van hybrides of volledig elektrische auto’s. Zelfs de trend van kleinere, turbo-benzinemotoren is aan Mazda voorbij gegaan, blijkt maar weer eens uit deze test. Dit merk meent met andersoortige technische ingrepen óók een motor zuiniger en schoner te kunnen maken, zoals de eigen SkyActiv-technologie voor een hogere compressie. Doordat een turbo ontbreekt, moet je echter wel hoger in de toeren klimmen voor meer trekkracht.
- Typisch Japans en onnodig onhandig: het hendeltje voor de tankklep links onderaan het dashboard. Integreren in de centrale vergrendeling zou echt handiger zijn en geen extra handeling vergen bij het tanken.
- De versnellingsbak schakelt prima.
- Handig: de verkeersbordherkenning is gekoppeld aan een (mobiel) rood streepje in de snelheidsmeter. Zodat je ook daar precies kan zien of je de ter plekke geldende maximumsnelheid niet overschrijdt.
- Mazda geeft drie jaar garantie op deze auto: toch weer een jaartje meer dan de meeste andere fabrikanten bieden. Al zijn er natuurlijk ook merken die wel vijf tot zeven jaar garantie geven.
- De Mazda 6 SkyActiv-G met 2,0 liter benzinemotor is verkrijgbaar vanaf €37.140. De basisversie heeft 145 pk. De geteste auto heeft echter 165 pk. Met het goedkoopste uitrustingsniveau (Comfort ) is die vanaf €38.140 te koop. De geteste versie is de rijk uitgevoerde Signature en die staat voor €44.390 in de prijslijst. Voor een automaat vraagt Mazda op dit moment slechts duizend euro meer.
- De Mazda 6 is niet alleen als sedan, maar ook als stationwagon verkrijgbaar. Die wordt door Mazda Sportbreak genoemd en heeft een meerprijs van 1500 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Belangrijke tunnel wordt twee jaar lang gerenoveerd, en dat gaan automobilisten merken
De poort van en naar Rotterdam wordt ‘ie ook wel genoemd. Maar na 54 jaar trouwe dienst is de Heinenoordtunnel op de A29, een belangrijke schakel tussen Brabant en Zuid-Holland, ‘op’. Vijf vragen over de grote renovatie die volgende week begint. -
Energierekening
Mariëlle woont in een oude boerderij: ‘Als het buiten vriest, kan het in huis 12 graden worden’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Mariëlle van der Leest - Kieboom (68) uit Reek, Noord-Brabant. -
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
VRAAG & ANTWOORD18
Waarom mag je een elektrische auto niet slepen?
‘Ik heb begrepen dat een elektrische auto niet gesleept mag worden. Waarom is dat?’, vraagt lezer Dick Heuten in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMA15
Voordat vrachtwagen van viaduct afreed, ramde hij eerst de auto van Zenith: ‘Leek wel een film’
,,Ik zag ’m zo op me afkomen en dacht: het zal toch niet?” Zenith Schmitz stond maandag met autopech op de vluchtstrook van de A15, toen hij een slingerende vrachtwagen zag opdoemen. Voor hij het wist, beukte de vrachtwagen tegen zijn Audi aan, waarna de truck van het viaduct afvloog en bovenop een personenbusje belandde.
-
Belasting terugkrijgen met de middelingsregeling: zo werkt het
In plaats van belasting betálen, belasting terugkrijgen. Dat kan (soms) door gebruik te maken van de middelingsregeling. Daarbij bereken je het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar en betaal je vervolgens over het gemiddelde belasting. Hoe werkt dat en wat levert het op? -
-
-
VRAAG & ANTWOORD83
Waarom zijn led-koplampen zo verblindend?
‘Het licht van led-koplampen is voor tegenliggers soms verblindend’, aldus lezer J. Verberk in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Enkele jaren geleden werd de eerste kerstboomverlichting met led-lampjes op de markt gebracht, die was helderwit. Niet iedereen kon dat waarderen, daarom kun je nu led-lampjes kopen met ‘warm’ licht. Dat is minder fel en aangenamer voor de ogen. Waarom brengt de auto-industrie niet dergelijk licht op de markt, zodat niemand zich meer aan het felle licht stoort of erdoor wordt verblind?’ -
PREMIUM
Nieuwste wapen tegen autokrakers: speciale sensor die je waarschuwt als jouw auto opengebroken wordt
Airbags, navigatiesystemen, koplampen en sturen. In Utrecht verdwijnen ze op grote schaal uit auto’s. Daarom komt de stad met een noviteit: speciale zenders. Ze moeten autobezitters waarschuwen als dieven in hun voertuig proberen toe te slaan.