Test Nissan Leaf: de pionier is nu volwassen
AutotestToen de eerste generatie van de Nissan Leaf in 2010 werd gepresenteerd, was de toekomst van de elektrische auto nog heel onduidelijk. Nu, met de komst van de tweede generatie, is dat wel anders.
Nissan Leaf (150 pk) vanaf €34.890
De pionier van destijds is volwassen geworden en dat zie je al aan het design. De Leaf hoeft geen statement meer te zijn en de organische vormgeving heeft plaatsgemaakt voor een sierlijk en zelfs sportief uiterlijk. Ook binnenin oogt hij minder extreem dan voorheen.
Toch heeft Nissan kansen laten liggen. De nieuwe Leaf komt met een volle batterijlading minder ver dan sommige concurrenten, zoals de Opel Ampera-e. En Nissan heeft hem met deze generatiewisseling niet echt ruimer gemaakt. Wat niet wil zeggen dat het een krappe bedoening is. Vier volwassenen zitten er comfortabel in en de bagageruimte is fors. In combinatie met het goede veercomfort maakt dit de Leaf tot een prettige gezinsauto.
Bovendien is er ook in de prestaties wel degelijk vooruitgang geboekt. Hij komt met volle batterijen nu 378 in plaats van 250 kilometer ver. Althans, volgens de NEDC-meting die fors afwijkt van de praktijk. Tijdens deze test kwamen we dikwijls niet verder dan 250 km.
Sneller
De Leaf is met zijn nieuwe motor (150 in plaats van 109 pk) sneller dan voorheen en biedt daardoor meer rijplezier. Daar helpen ook zijn probleemloze weggedrag en het stille karakter van de elektrische aandrijving aan mee.
Dat de Leaf als geen ander voorbereid is op de toekomst, bewijst het feit dat hij ook energie kan teruggeven. De komende jaren zullen elektrische auto’s deel gaan uitmaken van het elektriciteitsnet. Zodra zij hun energievoorraad niet gebruiken, kunnen zij dan bijvoorbeeld woonhuizen van stroom gaan voorzien.
Met zijn veiligheidssystemen en infotainment is de Leaf bij de tijd. Maar in het dagelijks gebruik blijkt hij niet altijd handig. Zo zijn de trekknoppen waarmee je de bankleuning omklapt ouderwets. En na dat omklappen blijf je met een ongelijke laadvloer zitten. Onhandig zijn ook de tildrempel bij de bagageruimte en de enorme tunnel die de voetenruimte achterin beperkt.
PLUS
Goed veercomfort. Forse bagageruimte. Geeft ook energie terug. Slechts 4 procent bijtelling.
MIN
Concurrenten komen verder. Soms onhandig in het gebruik. Duurder dan benzine- of dieselauto.
EINDCIJFER
8,0
CONCLUSIE
De Nissan Leaf is geen buitenbeentje meer. Hij rijdt pittiger dan voorheen en komt nu verder, maar nog niet zo ver als sommige concurrenten. Zijn goede veercomfort en ruime interieur maken hem tot een prima, elektrische gezinsauto.
EXTRA TESTNOTITIES
- Innovatief is het zogenaamde e-Pedal. Dat wint energie terug uit remkracht: zodra je het gaspedaal los laat wordt er op de motor afgeremd én gaan meteen de remmen een beetje meedoen. Dit resulteert in een lager stroomverbruik, maar het is wel even wennen aan die remmende werking. Wil je het niet, dan schakel je het gewoon uit.
- Het e-Pedal blijkt ook het autorijden in de file gemakkelijker te maken. Het rempedaal hoef je dan nauwelijks meer te gebruiken: eenvoudig loslaten van het gaspedaal volstaat om de auto telkens weer af te remmen of volledig tot stilstand te brengen. In tegenstelling tot conventionele automaten heeft de automaat in de Leaf dan ook geen last van het beruchte ‘kruipeffect’.
- Het infotainment in de Leaf oog grafisch wat verouderd en zou ook best wat gebruiksvriendelijker mogen werken.
- Bijzonder, zeker in een elektrische auto: de door ons geteste Leaf heeft stoelverwarming niet alleen op de voorstoelen, maar ook op de achterbank.
- Het bedieningshendeltje van de automaat in de Leaf getuigt nog altijd van eigenzinnig design en bleef bij de nieuwe generatie onveranderd.
- Met rijstrookbewaking ben je gauw klaar: vibraties in het stuur en een irritant geluid.
- De bestuurder krijgt op de beeldschermen duidelijk informatie over de energiestromen in de auto, als hij dat wil.
- De stuurkolom is niet in lengte verstelbaar en de armsteun voor de bestuurder zit net iets te ver naar achter, waardoor de punt al gauw je ellenboog in de weg zit.
- De digitale radio getuigde tijdens deze test niet altijd van een vlekkeloze ontvangst.
- Hier en daar kan de Leaf zijn flinke batterijenpakket niet verhullen. Zo steekt er onder de bijrijdersstoel een flinke bult uit.
- Drie blauwe lampjes bovenop het dashboard laten knipperend zien dat het laadproces actief is. Handig en het ziet er ‘cool’ uit.
- Elke Leaf heeft een 6,6 kW laadsysteem aan boord. De laadaansluiting zit in de neus van de motorkap zit. De CHAdeMO snellaadaansluiting maakt het mogelijk om de batterijen in 40 minuten tot 80 procent op te laden. Aan een gewoon stopcontact duurt het opladen 21 uur. En bij een wallbox (16A) is dat 6 uur.
- De Leaf is te koop vanaf €34.890. Dan krijg je de Visia-uitrusting. Die is allerminst karig bedeeld en heeft onder meer rijstrookbewaking, dode hoekbewaking, achteruitrij-radar, een automatisch remsysteem o.a. voor voetgangers, grootlicht-assistent, cruise control, elektronisch chassis-controle, verkeersbordherkenning, automatische klimaatregeling, regensensor, radiografische contactsleutel en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Maar hij mist dan o.a. een kleurenscherm met navigatie. Wie op een beperkt budget elektrisch wil rijden, kan zich beter wenden tot Nissan Leaf occasions. Dan kun je al elektrisch rijden voor (ruim) onder de €10.000.
- De geteste auto is de veel rijker uitgeruste Tekna van €39.890. Die heeft o.a. digitale radio, internetmogelijkheden en Apple Carplay, achteruitrijcamera, een 7 inch kleurenscherm, een warmtepomp voor efficiëntere verwarming van het interieur en optimalisering van de actieradius, 16 inch lichtmetalen velgen, gedeeltelijk leren bekleding, led-koplampen, een Bose audiosysteem met 7 luidsprekers en een elektrische parkeerrem. In dit geval kwam daar nog tweekleurenlak en alcantara bekleding bij, waardoor de totaal prijs van de geteste auto op €41.460 komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Hebben caravanbezitters nog toekomst?’
‘Er wordt bijna alleen nog maar gesproken over elektrisch aangedreven auto’s’, aldus lezer Marcel Goes in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘We moeten er allemaal aan geloven, blijkbaar. Maar het trekgewicht van die auto’s is minimaal, vooral bij de ‘goedkopere’ modellen. Wat is eigenlijk de toekomst voor caravanbezitters?’ -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
Watertekort? Waarom je sowieso beter niet zelf je auto wast
Steeds minder automobilisten wassen hun auto met emmer en sop. Dat is maar goed ook, want het zelf wassen op straat is pure waterverspilling en levert bepaald geen bijdrage aan een beter milieu. Met deze tips komt je auto brandschoon uit de wasstraat. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUMmijn allessie
Aan Amerikanen bij Silvia en Ruud geen gebrek: ‘We noemen deze Christine 2, naar 't boek van Stephen King’
In hun kindertijd waren Silvia Brinkerink (58) en Ruud Geurts (54) al verknocht aan auto’s. Toen ze ‘groot’ werden had zij met haar ex een garagebedrijf en sleutelde hij hobbymatig heel wat af. Het lot bracht hen bij elkaar en de liefde voor Amerikaanse auto’s is de gemene deler. Ze hebben er maar liefst drie voor de deur staan.
-
PREMIUM
Waarom de jarige Autobahn (90) geen uitvinding van Hitler was
Exact negentig jaar geleden maakte Duitsland kennis met het fenomeen Autobahn. De latere bondskanselier Konrad Adenauer opende in 1932 de eerste Duitse autosnelweg. Toch geloven nog steeds velen dat Adolf Hitler de bedenker was. -
Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's van Nederland
Vier jaar geleden kon je voor 11.000 euro nog kiezen uit vier nieuwe auto's, maar door de sterk gestegen prijzen moet je tegenwoordig al minimaal 15.000 euro meenemen voor een nieuw model. Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's. -
Koken & Eten
Bramen uit de natuur plukken? Hier moet je op letten voor je begint
In augustus en september is het bramenseizoen, wat betekent dat je ze weer in overvloed in de natuur kunt vinden. Sommige mensen gaan er dan ook op uit om ze te plukken. Maar kun je dit zonder risico’s doen? Hier moet je eerst even op letten voordat je aan het plukken slaat.