Bestelauto of Multi Purpose Vehicle? De Opel Combo Tour vertoont eigenschappen van beide.
Volledig scherm
Bestelauto of Multi Purpose Vehicle? De Opel Combo Tour vertoont eigenschappen van beide. © Bart Hoogveld

Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo

AUTOTESTDe Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. 

Opel Combo Tour 1.2 Turbo (110 pk/81 kW), vanaf €29.407

Sexy is hij niet: doelmatigheid, dat is waar het bij de Combo Tour om draait. Zijn hoge, hoekige carrosserie brengt veel voordelen met zich mee. Je zit lekker hoog, met veel steun voor de bovenbenen. 

Bovendien stap je hierdoor gemakkelijk in. De hoofdruimte is krankzinnig groot, maar de beenruimte is ook royaal. En het enorme glasoppervlak rondom leidt tot optimaal zicht rondom. Dat vinden passagiers ook fijn. De bijzonder rechthoekige (dus handige) bagageruimte is met 597 liter gigantisch. 

Zo nu en dan doet de Combo denken aan een MPV (Multi Purpose Vehicle). Die hadden vroeger vaak óók van die handige schuifdeuren: je stapt daardoor makkelijker in op een smalle parkeerplaats en de toegang tot de achterbank is riant. Kom daar bij een SUV maar eens om. 

Met zijn reusachtige achterklep verraadt deze Opel in de basis een bestelwagen te zijn. Die klep biedt een waanzinnig grote toegang tot de bagageruimte, maar hij is zwaar en je hebt een flinke plek aan de achterkant van de auto nodig om hem open te kunnen zwaaien. 

Handig zijn de vele bergvakken, soms op onverwachte plaatsen, inclusief een opvallend groot bergvak over de volle lengte van de cabine aan het plafond, met daaronder een enorme lichtbalk voor de sfeerverlichting. 

De 1,2 liter turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 13,2) presteert naar behoren. De Combo stuurt prettig en de vering blijkt comfortabel. Maar het onderstel heeft nogal eens moeite de carrosserie rustig te houden. De Combo wiebelt dan en dat is natuurlijk niet handig voor de wegligging. 

Bovendien is deze auto niet een van de stilste: vooral de rijwind laat zich gelden. Maar dat is niet verwonderlijk bij zo’n hoge, hoekige carrosserie. 

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Plus 
+ Veel zitruimte. 
+ Gigantische bagageruimte. 
+ Comfortabele vering.
+ Handige schuifdeuren.

Min
- Onhandig grote achterklep.
- Neiging tot wiebelen. 
- Nogal rumoerig.

Eindcijfer
6,7

Conclusie
De Opel Combo Tour is een verrassende auto. Met heel veel ruimte, gemak én ongemak. Aanpassing van het onderstel zou hem nog meer tot een echte personenwagen kunnen maken. 

Extra testnotities

De vorige generatie van de Combo was nog een tweelingbroer van de Fiat Doblò. Maar Opel en Fiat vinden elkaar niet meer leuk en werken niet meer samen. Opel heeft nu zijn heil gevonden bij nieuwe moeder PSA. Dat verklaart waarom de huidige Combo dezelfde basis heeft als de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter.

Hoewel zijn uiterlijk misschien anders doet vermoeden, ademt deze Opel binnenin niet de sfeer van een bedrijfsauto. Het dashboard doet denken aan een luxe personenauto en je kunt alle veiligheid en comfort krijgen die we daarvan gewend zijn: stoel- en stuurverwarming bijvoorbeeld, of een head-up display. Jammer alleen van dat wat harde, goedkoper aandoende kunststof in het interieur. 

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Blijft handig: aparte klimaatregeling, niet geïntegreerd in het infotainment.

Comfortabel: armleuninkjes voor bestuurder en bijrijder.

Goedkoop is de Combo Tour niet. Je betaalt al gauw 30 mille en met een paar opties erbij loopt die prijs gauw op. Hij mag dan veel ruimte bieden, zijn uitstraling en techniek doen denken aan auto’s die toch echt duizenden euro’s goedkoper zijn.

Merkwaardig dat je bij een auto van deze prijs nog extra moet betalen voor digitale radio en - nog gekker - led-dagrijlicht.

Getest is de Opel Combo Tour 1.2 Turbo (110pk/81 kW) met handbak. Die is met een prijs van € 29.407 de allergoedkoopste versie. De testauto heeft echter een aantal opties aan boord: 17 inch lichtmetalen wielen (€ 846), Zicht & Licht-pakket (€ 338, bestaande uit regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch grootlicht, 3,5 inch grafisch kleureninfodisplay inclusief vermoeidheids-assistent, mistlampen vóór), Winterpakket 1 (€ 362, bestaande uit verwarmbare voorstoelen, driespaaks leren sportstuur, stuurverwarming), infotainment Navi Pro met 6 luidsprekers (€ 967), digitale radio (DAB+, € 180), led-dagrijlicht (€ 301), privacy-glas (€ 180), keyless entry & start (€ 241) en een head-up display (€ 434). Dit brengt de totaalprijs van de geteste auto op € 33.265. 

In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests. 

Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld