Test Opel Corsa: krap, maar wel gebruiksvriendelijk
AUTOTESTDe nieuwe Opel Corsa is de tweelingbroer van de al even nieuwe Peugeot 208. Maar in de praktijk merk je daar weinig van.
Opel Corsa 1.2 Turbo (100 pk/74 kW), vanaf €19.649
De nieuwe Corsa is samen met de eveneens nieuwe Peugeot 208 ontwikkeld. Niet dat je het eraan afziet: de auto’s kregen een totaal ander design. De Corsa is wat rustiger – noem het saaier – vormgegeven, in vergelijking met zijn Franse broer. Het is maar waar je van houdt.
De Corsa oogt in elk geval veel volwassener dan voorheen, al wordt die belofte binnenin niet helemaal waargemaakt. Sommige concurrenten in deze klasse zijn echt ruimer, vooral op de achterbank. En daar zit ook nog eens een flinke tunnel in de vloer in de weg.
De bagageruimte is met 309 liter flink groter dan bij de Peugeot, maar nog altijd veel kleiner dan in een Clio of Polo. En bij het omklappen van de bank ontstaat helaas geen gelijke laadvloer.
Anders dan bij Peugeot zien we in deze Opel Corsa geen groot digitaal instrumentarium in 3D. Wel groot is het centrale beeldscherm, met handige knoppen waardoor je in één keer de gewenste functie bedient. Ook handig: gewoon een draaiknop voor de radio. En in tegenstelling tot de Peugeot 208 kun je het klimaat apart regelen en ben je daarvoor niet afhankelijk van het centrale scherm.
Onder de motorkap zien we overduidelijk dat PSA tegenwoordig de scepter zwaait bij Opel. Alle motoren kennen we van Peugeot en Citroën, inclusief de volledig elektrische variant die later dit jaar wordt verwacht.
De driecilinder 1,2 liter turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 15,3) maakt de Corsa vlot genoeg. Hij stuurt prettig direct en licht en het is knap hoe Opel een ideale balans heeft gevonden tussen wegligging en veercomfort. Maar helaas is deze auto niet de stilste in zijn klasse.
Plus
+ Royale veiligheidsuitrusting.
+ Gebruiksvriendelijk.
+ Prima rijkwaliteiten.
+ Fijne aandrijflijn.
Min
- Te krappe zitruimte op achterbank.
- Relatief kleine bagageruimte.
- Helaas niet de stilste.
Eindcijfer
7,8
Conclusie
In bedieningsgemak is de Opel Corsa zijn tweelingbroer Peugeot 208 te slim af. Maar hij biedt net zo weinig zitruimte en blijft ook met zijn bagageruimte achter bij de concurrentie. Daar staan een prima aandrijflijn, veel veiligheid en een voorbeeldig weggedrag tegenover.
Extra testnotities
De Opel Corsa was in de afgelopen jaren nog een product van General Motors, dat voor dit project had samengewerkt met Fiat. Zijn technische basis deelde de vorige Corsa dan ook met de Fiat Punto. Maar sinds de Franse autofabrikant PSA (Peugeot, Citroën) zich over Opel heeft ontfermd, is alles anders.
Binnenkort verschijnt er ook een volledig elektrische Corsa-e met een rijbereik van 330 km.
De nieuwe Corsa is ook met 8-traps automaat verkrijgbaar.
Aan luxe ontbreekt het tegenwoordig niet in de goedkopere prijsklassen. De Corsa is zelfs verkrijgbaar met een massagesysteem in de bestuurdersstoel; iets wat tot voor kort alleen veel duurdere auto’s hadden.
Ook al is het officieel niet in Nederland verkrijgbaar, het blijft merkwaardig dat je een compleet nieuwe auto wel geschikt maakt voor Apple CarPlay, maar niet voor Android Auto. Terwijl Android wereldwijd het meest gebruikte besturingssysteem in smartphones is.
Getest is de Opel Corsa met een driecilinder 1,2 liter turbo-benzinemotor (Turbo Start/Stop) die vanaf €19.649 in de prijslijst staat. In dit geval heeft hij het Elegance-uitrustingsniveau, waarmee de prijs op €21.849 komt. En dan heeft de geteste Corsa nog een aantal opties aan boord, zoals een elektrische parkeerrem (€149) en Winterpakket II (€399) dat bestaat uit verwarmbare voorstoelen, 3-spaaks leren stuurwiel en stuurwielverwarming. Verder heeft deze Corsa een contrasterende kleur van het dak (€599) en het Premium Pack (€1399), dat bestaat uit infotainment Navi Pro met 10 inch scherm, USB-aansluiting, zes luidsprekers, digitale (DAB+) radio, Apple CarPlay-ondersteuning, Opel Connect, elektronische klimaatregeling, keyless entry & start, middenarmsteun vóór, elektrisch inklapbare buitenspiegels, draadloos opladen, USB-aansluiting bij de achterbank en een Zicht & Licht-pakket: licht- en regensensoren, een grootlicht-assistent en een automatisch dimmende binnenspiegel. Ook led-matrix-verlichting (€899) en lichtmetalen 17 inch wielen (€399) zijn aanwezige opties op de geteste auto. Met dit alles komt de totaalprijs op €25.693.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM110
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
AUTOTEST
Test Opel Combo Tour: ruimte te over in hoekige Combo
De Opel Combo Tour is een vreemde eend in de bijt. Dat hij van een bestelwagen is afgeleid brengt voor- én nadelen met zich mee. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
AUTOTEST
Test Peugeot 208: origineel design, maar wel krap
Het wordt spannend voor de nieuwe Peugeot 208, nu zich ook een nieuwe Clio en Corsa aandienen. De 208 onderscheidt zich met een fris design en pittig rijgedrag.
-
AUTOTEST
Test: vernieuwde Renault Captur is schot in de roos
-
-
-
AUTOTEST
Test Renault Zoe: ondanks impuls valt bereik tegen
De komst van nieuwe betaalbare elektrische auto’s dwingt de gevestigde orde tot actie. Zo onderging de Renault Zoe een facelift én krachtimpuls. -
AUTOTEST
Test Skoda Superb: slimmerik met veel ruimte
De Superb is, zoals zijn naam al suggereert, het beste wat Skoda in huis heeft. Vooral met zijn ruimte is hij al jaren heer en meester.