Test Volkswagen ID.3 Pure: geld besparen met deze elektrische instapper
AUTOTESTVoor 30 mille een elektrische gezinsauto van Volkswagen: nog maar enkele jaren geleden was dat volstrekt ondenkbaar. De ID.3 Pure is het instapmodel van de nieuwe, elektrische Volkswagen-generatie.
Volkswagen ID.3 Pure (150 pk/110 kW), vanaf €33.990
Voor alle duidelijkheid: de catalogusprijzen van Volkswagen zijn nog niet gedaald tot de magische grens van 30.000 euro. De goedkoopste ID.3 Pure kost namelijk €33.990. Maar de Nederlandse regering haalt daar €3350 subsidie vanaf. En dan rij je toch voor €30.640 in een gloednieuwe, elektrische VW met de buitenmaten van een Golf en de interieurruimte van een Passat.
Degene die voorheen op benzine of diesel reed, moet wel wat inleveren. Deze VW heeft nu eenmaal het kleinste accupakket (45 kWh) en dat leidt tot een ‘officiële’ reikwijdte van 349 kilometer. Reken in de praktijk op hooguit 300 kilometer. Tijdens een vakantiereis naar het zonnige zuiden moet je dus wel flink wat keren bij een laadpaal staan. En wie een caravan heeft, komt bedrogen uit: die kan deze VW niet trekken.
Maar verder heeft de ID.3 veel pluspunten ten opzichte van vergelijkbare brandstofauto’s. Bij een elektrische auto begint dat al bij het gemak van een automaat. En dankzij de elektrische aandrijving is de interieurruimte verrassend groot. Je hebt op de achterbank echt veel zitruimte, inclusief een mooi vlakke vloer. De bagageruimte is met 385 liter voldoende, maar niet bijzonder.
Onhandig is het knopje waarmee je moet kiezen of je het voorste of achterste zijraam wilt bedienen. En het infotainment ziet er met zijn 10-inch scherm mooi uit, maar werkt vaak te omslachtig.
Verder valt op hoe prettig deze VW rijdt: stil, soepel en snel. Mede doordat de batterijen tussen de assen in de bodem zijn ingebouwd, vertoont hij ook een mooi neutrale wegligging. En dat het accupakket relatief klein is, komt het veercomfort ten goede. Het onderstel hoeft hierdoor net wat minder kilo’s te dragen dan bij andere elektrische auto’s.
Plus
+ Relatief lage prijs.
+ Prettige rij-eigenschappen.
+ Veel interieurruimte.
+ Goede uitrusting.
Min
- Reikwijdte valt tegen.
- Bagageruimte houdt niet over.
- Soms te onhandige bediening.
Eindcijfer
8,2
Conclusie
Gezien de relatief lage prijs moet je de beperkte reikwijdte van deze elektrische VW voor lief nemen. Daar tegenover staan zijn royale interieurruimte en goede rijkwaliteiten. Het gebruiksgemak kan soms beter.
Extra testnotities
Is de aanschafprijs van deze volledig elektrische auto al relatief laag, vervolgens profiteer je ook nog eens van geen wegenbelasting, lage energiekosten (stroom is nu eenmaal goedkoper dan benzine) én 5 jaar gratis onderhoud en apk. Want dat laatste wordt bij elke VW ID.3 standaard geleverd. Kortom, op deze manier wordt elektrisch rijden ook voor de particulier zo langzamerhand aantrekkelijk.
Leaserijders profiteren bij elektrische auto’s nog steeds van een lagere fiscale bijtelling, al is die met 16 procent anno 2022 niet meer zo spectaculair als enkele jaren geleden. De bijtellingskorting geldt trouwens dit jaar voor auto’s met een catalogusprijs tot 35.000 euro. Daar valt deze VW ID.3 Pure ruimschoots binnen.
Heel prettig in het dagelijks gebruik is de kleine draaicirkel van 10,20 meter. Die is zelfs 70 centimeter minder dan bij de VW Golf.
Onhandig: op het stuur ontbreekt een knop om een telefoongesprek aan te nemen.
Er kan dus geen caravan achter deze auto, maar een fietsendrager is wel mogelijk. De maximaal twee fietsen mogen gezamenlijk 75 kg wegen.
Helaas: in deze elektrische auto geen extra bagageruimte onder de klep die nog altijd bekend staat als ‘de motorkap’.
Het veercomfort valt mee, maar enige wiebelneigingen vertoont deze auto wel. Is het wegdek niet mooi vlak, dan schommelen de inzittenden nogal eens heen en weer.
Het opladen van deze auto duurt bij een 7,2 kW laadpunt al gauw 7,5 uur. Maar bij een snellader met 50 kW laad je van 5 naar 80 procent op in drie kwartier. Je kunt tegen meerprijs (670 euro) op deze Pure een snellader van 110 kW bestellen: dan is dat 5-80 procent opladen zelfs binnen een half uur mogelijk.
Ook tussen de voorstoelen is veel ruimte gecreëerd. De bediening van de automaat zit immers lekker uit de weg: bovenop het instrumentarium is daar een handige draaiknop voor bedacht.
De geteste auto is de goedkoopste ID.3: de Pure met een prijs van €33.990. Wie een groter accupakket met grotere reikwijdte wil, kan kiezen voor duurdere versies van de ID.3. Zo is dezelfde auto er ook met 58 kWh accupakket. Bedenk wel dat zo’n groter pakket niet alleen een grotere reikwijdte, maar ook meteen 150 kg extra gewicht met zich meebrengt.
Bekijk hier de specificaties en prijzen van alle VW ID.3-modellen, verzameld door AutoWeek.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin. -
PREMIUMmet video
Warmtepomp wordt kleiner en minder lelijk
Nederland moet massaal aan de warmtepomp. Maar zo klein zijn ze niet, dus waar laat je zo’n ding? En waarom zien die buitenunits eruit als een koelwagen? Een kijkje op de VSK Installatiebeurs. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld. -
‘Goedkope’ elektrische Volkswagen komt in 2025: ‘ID.2 kost minder dan 25.000 euro’
Autofabrikant Volkswagen brengt in 2025 een goedkoper elektrisch model op de markt. Dat bevestigt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van de fabrikant, tegenover onze autoredactie. Naar verwachting gaat de auto ID.2 heten en minder dan 25.000 euro kosten. -
PREMIUM
Last van ‘laadpaalstress’? Zo kies je het beste (betaalbare) laadpunt voor je elektrische auto
Nu elektrisch rijden steeds populairder wordt, kampen steeds meer Nederlanders met ‘laadpaalstress’. Hoe voorkom je dat je door lege batterijen de eindbestemming niet haalt? En hoe kun je laden zonder zorgen, en ook nog eens bij de juiste paal?
-
PREMIUM
Betaalbare auto krijgt voorrang in 2022: dit zijn de nieuwe modellen
Autofabrikanten zetten volgend jaar zo’n 120 nieuwe modellen in de showrooms. Daarbij zijn verrassend veel betaalbare exemplaren en gezinsauto’s, zoals de Dacia Jogger, Toyota Aygo X, VW Taigo, Suzuki Vitara Full Hybrid, Peugeot 308 en Renault Mégane E-Tech. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.4: elektrische SUV blijkt ideale gezinsauto
Terwijl de ID.3 als opvolger kan worden gezien van de Volkswagen Golf, is de grotere en hogere ID.4 min of meer een elektrische Tiguan. Serieuze concurrentie heeft de elektrische SUV (nog) niet. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’