Test Volkswagen Passat: ruime middenklasser is slimmer dan ooit
AUTOTESTNederlandse autokopers toonden afgelopen jaren minder belangstelling voor middenklassers als de VW Passat. Maar wie maximale ruimte zoekt, kan daar eigenlijk nog steeds niet omheen.
Delen per e-mail
VW Passat Variant 1.5 TSI (150 pk/110 kW) automaat, vanaf € 41.270
De nieuwe generatie van de Volkswagen Passat blijkt wederom een van de ruimste auto’s in deze prijsklasse. Op de achterbank zitten ook langere mensen goed, al beperkt een grote tunnel de voetenruimte voor een derde persoon.
De bagageruimte is met 650 liter reusachtig: heel knap, omdat de Passat korter is dan sommige concurrenten, zoals de Skoda Superb of Opel Insignia.
Het interieur biedt geen verrassingen voor wie de huidige generatie VW’s kent. Wel valt op dat het analoge klokje in het dashboard is vervangen door een verlicht Passat-logo. Fraai is het digitale instrumentarium waarin je desgewenst de navigatie breed kan weergeven. Centraal in het dashboard (dus niet ertegenaan of erbovenop) prijkt een groot scherm voor het veelzijdige infotainment, dat voorbeeldig snel en logisch werkt. Het mist alleen zo’n handige draaiknop voor het volume.
Opvallend is de komst van nog meer rijhulpjes in de grote VW, die hem intelligenter dan ooit maken. De rijstrookbewaking herkent zelfs de gele strepen bij wegwerkzaamheden én het gras van de berm. Een ander hulpje koppelt de cruise-control aan het navigatiesysteem: de auto weet wanneer er een bocht of rotonde aankomt en past zijn snelheid automatisch aan. Ook reageert hij op snelheidslimieten die borden aangeven.
Getest is de Passat met de kleinste benzinemotor: de viercilinder 1.5 TSI. Die trekt goed en is best zuinig (testverbruik 1 op 14,3). De prettig werkende zeventraps automaat past er ook goed bij. De rijeigenschappen zijn dik in orde. De Passat daagt je nooit uit, maar rijdt gewoon goed. Het sportonderstel van de geteste uitvoering kan gerust achterwege blijven. Dat beperkt alleen maar het van huis uit goede veercomfort.
Plus
+ Veel rijhulpen.
+ Heel veel ruimte.
+ Fijne aandrijflijn.
+ Relatief laag verbruik.
Min
- Tunnel beperkt voetenruimte achterin.
- Geen draaiknop voor de radio.
Eindcijfer
8,2
Conclusie
De nieuwe Passat is met een stortvloed aan rijhulpjes intelligenter dan ooit. Maar hij biedt ook veel ruimte en rijdt prima. Dat geeft hem voldoende bestaansrecht tussen de razend populaire SUV’s en elektrische auto’s in zijn prijsklasse.
Extra testnotities
De Nederlandse automobilist koos de afgelopen jaren voor steeds kleinere auto’s, ook als die zakelijk worden gereden. En als er al een groter model wordt gekozen, dan is dat tegenwoordig vaak een SUV. Niettemin moeten SUV’s in de middenklasse nog altijd hun meerdere erkennen in stationwagons als het om de ruimte gaat.
Meer dan 30 miljoen stuks wist Volkswagen al van dit model te slijten: na de Kever en de Golf is de Passat de bestverkochte VW aller tijden. Ook in ons land slaat het model sinds 1973 goed aan. Al zakten de verkoopcijfers, in elk geval in Nederland, de laatste jaren flink in.
Aan de achterkant schreeuwt de Passat met zijn naam om aandacht: deze prijkt in grote letters breeduit op de achterklep.
Als het kan, schakelt de benzinemotor een paar cilinders uit voor een lager verbruik.
De Passat is er ook (weer) als plug-in hybride. Die profiteert niet langer van een lage bijtelling, maar je kunt er nu wel iets meer kilometers elektrisch mee rijden. Voorheen haalde de Passat zo’n 35 kilometer zonder gebruik van de benzinemotor, voortaan moet 55 kilometer mogelijk zijn met dank aan verbeterde accu’s met een hogere capaciteit (13 kWh in plaats van 9,6 kWh).
Wat een luxe: de passagiers op de achterbank hebben hun eigen klimaatregeling en kunnen daarmee ook de gewenste temperatuur instellen.
In de middenconsole is er een ruim, open bergvak met optioneel een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en een USB-C-aansluiting. Verder is een vernieuwd 700 Watt audiosysteem van Dynaudio leverbaar.
Elke Passat is voortaan vanaf de fabriek online.
Sommige smartphones van Samsung kunnen als mobiele sleutel worden gebruikt voor ver- en ontgrendelen en ook voor het starten van de Passat.
De VW Passat is met de geteste 1.5 TSI benzinemotor en zeventraps DSG-automaat te koop vanaf € 41.270. Dan krijg je de Comfort Business-uitvoering. Getest is echter de Elegance Business R van € 43.270. Die heeft standaard 17 inch wielen, het Tech-pakket (inclusief diefstalalarm), elektrisch bedienbare achterklep, infotainment Discover Pro inclusief Digital Cockpit, een verwarmbare en warmtewerende voorruit, privacy-glas, sportief R-Line-exterieurpakket en een bij de auto horende app. De testauto heeft bovendien een aantal opties: het R-Line-interieurpakket (€ 1084) bestaande uit sportstoelen R-line voor, zwarte dakhemelbekleding, voetpedalen in aluminium, instaplijsten met R-line-logo voor, decorinleg ‘Silver Rise’ en leren interieur ‘Nappa’. Andere opties zijn elektrisch inklapbare en aan de bestuurderszijde automatisch dimbare buitenspiegels (€ 261), een achteruitrijcamera (€ 401), sportonderstel (€ 356) en 18 inch wielen type ‘Bonneville’ (€ 494). Deze grotere wielen brengen ook extra BPM (€ 393) met zich mee. Alles bij elkaar komt de prijs van de geteste auto op € 46.652.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de beste smartwatches van dit moment
Smartwatches worden steeds slimmer en gevarieerder, maar welke kun je het beste kopen? We zetten samen met de redactie van Tweakers de beste opties van verschillende merken op een rij. -
AUTOTEST
Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes
In tegenstelling tot Amerikanen en Aziaten zijn Europeanen niet zo gecharmeerd van sedans: traditionele, vierdeurs automodellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limousine. -
AUTOTEST
Test Jeep Renegade: echte Jeep voor een scherpe prijs
Een kleine Jeep die zijn techniek deelt met een Fiat en een driecilindertje onder de motorkap heeft: zo goedkoop kan het tegenwoordig zijn om een echte Jeep te rijden. -
AUTOTEST
Test Hyundai Santa Fe: vlaggenschip met reusachtige ruimte
De grootste SUV van Hyundai heet van oudsher Santa Fe. Met de nieuwe generatie is het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd. -
Een duurzaam interieur met tweedehands meubels: waar moet je op letten?
Het wordt steeds populairder om tweedehands meubels te kopen, maar waar moet je nu opletten voordat je de portemonnee trekt voor die vintage kledingkast.
-
Autotest
Test Peugeot 508 SW: verblind door de schoonheid
De Peugeot 508 hatchback is met zijn sierlijke design een ware blikvanger, maar interieurruimte is niet zijn sterkste punt. Brengt de stationwagon daar verandering in? -
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
Autotest
Test Mazda CX-30: rijdt messcherp, nu de motor nog
Compacte SUV’s zijn enorm populair en dus waagt ook Mazda zich eraan, met de nieuwe CX-30. Hij is gebaseerd op de hatchback Mazda 3.