Tienduizenden landbouwvoertuigen nog zonder kenteken, boetes dreigen
Tienduizenden eigenaren van (land)bouwvoertuigen lopen vanaf 1 januari het risico dat ze niet met hun tractor of hijskraan de weg op mogen. Uit gegevens van de RDW blijkt dat ruim 250.000 van de 550.000 voertuigen nog niet zijn geregistreerd. ,,Dit kan flink in de papieren lopen.’’
Vanaf volgend jaar is een kenteken voor (land)bouwvoertuigen verplicht, de overheid is zo in staat om alle rijtuigen te identificeren. Toch lijkt het erop dat veel bestuurders wachten met hun registratie. ,,We zien het aantal aanvragen de laatste weken wel toenemen, maar nog onvoldoende om erop te vertrouwen dat alle voertuigen voor 1 januari zijn ingeschreven. We wachten nog op zeker 250.000 land- en bosbouwtrekkers, rijdende werktuigen en getrokken materieel’’, zegt Rob van Dokkumburg van de Rijksdienst Wegverkeer.
Van Dokkumburg vreest dat er een financiële strop dreigt voor bedrijven die hun voertuigen niet voor 1 januari registreren. ,,Omdat deze voertuigen dan niet meer de openbare weg op mogen, kunnen ze hun werk niet meer doen. Want als bijvoorbeeld een graaf- of veegmachine de weg niet op mag, wordt het wel erg lastig een taak te verrichten. Komt zo’n voertuig toch op de openbare weg, dan riskeert de eigenaar een boete. Dat kan flink in de papieren lopen. Bovendien is het voertuig minder interessant voor kopers.’’
18 euro
Registreren kan tot en met 31 december online en kost 18 euro. Van Dokkumburg: ,,Daarna kan het nog wel, maar is er een keuring op een van onze stations nodig. Dat kost minimaal 140 euro.’’
Vooral het aantal aanmeldingen van rijdende werktuigen laat volgens de RDW op zich wachten. Eind september was nog geen 40 procent geregistreerd. Het gaat dan om voertuigen als graafmachines, veegwagens, heftrucks en brede grasmaaiers, maar ook toeristische wegtreintjes. ,,Het lijkt erop dat eigenaren van deze groep voertuigen zich er nog niet altijd van bewust zijn dat hun voertuig moet worden geregistreerd.’’
Het uitstellen van registratie tot het laatste moment kan tot gevolg hebben dat de registratie niet voor 1 januari is afgerond omdat de wachttijden bij de RDW waarschijnlijk zullen oplopen. Van Dokkumburg: ,,We hebben op zich wel de capaciteit, maar gezien het grote aantal voertuigen dat nog niet is aangemeld, is het verstandig niet langer te wachten. Dan kan de eigenaar vanaf 1 januari gewoon de weg op, zodat het werk door kan gaan.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rij Nederlandse ‘tanktoeristen’ wordt steeds langer in Baarle-Hertog: ‘Scheelt 70 euro, daar kun je lekker van eten’
BAARLE-HERTOG/TILBURG - Een paar tientjes zijn snel verdiend voor wie deze dagen in België tankt. Dat merken ze in Baarle-Hertog. Aansluiten in de tankfile. ,,Het is echt bizar.” -
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Het Duitse verzet tegen de uitfasering van personenauto’s met vervuilende brandstofmotoren krijgt steeds meer steun. Een coalitie van ‘autominnende landen’ kwam maandagavond bijeen in Straatsburg en kondigde een reeks eisen voor de Europese Commissie aan. -
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport. -
AUTOTEST
Komt de Opel Mokka Electric wel ver genoeg?
De Mokka, een populaire, compacte SUV van Opel, is tegenwoordig ook met elektrische aandrijving te bestellen. Maar is die echt aantrekkelijker dan de benzineversies? Onze onafhankelijke autoredactie zocht het uit. -
belastingaangifte
De aftrekposten slim verdelen: zo zet je je fiscaal partnerschap goed in
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2022. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: hoe werkt fiscaal partnerschap?
-
PREMIUM
Een helm op? Met je snorfiets de rijbaan op? Lang niet iedereen in Utrecht is al zo ver
Utrechtse snorscooters staan in de rij om hun voertuig te laten opvoeren. Nu snorfietsen sinds kort naar de rijbaan moeten, voelen ze zich daar niet veilig. Op straat lapt het gros van de gebruikers de nieuwe regels intussen nog aan hun laars. -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Steeds grotere wielen onder auto's: kwetsbaar en kostbaar
Fabrikanten zetten standaard steeds grotere wielen onder hun nieuwe modellen. Dat staat ze goed, maar grote wielen zijn ook duurder en kwetsbaarder. Als je per ongeluk tegen een stoeprand rijdt, kunnen de reparatiekosten flink oplopen.