Volledig scherm
De elektrische Hyundai Ioniq, ook verkrijgbaar als ‘gewone’ en plug-in hybride. © RV

Tijd voor een auto op stroom? Dit zijn de tien goedkoopste modellen

Elektrisch rijdenElektrische auto’s veroveren steeds meer terrein in de showroom. Wat is het huidige aanbod voor kopers die overwegen de overstap te maken? Dit zijn de tien goedkoopste modellen die momenteel te koop zijn.

Renault Zoe

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 22.180 euro
Actieradius (NEDC-norm): 400 kilometer

Volwassen en comfortabele e-auto. Onlangs voorzien van nieuwe, 109 pk sterke motor en uitgebreid infotainmentsysteem. Kan worden gekocht met huur-accu voor 69 euro per maand. Met accu minstens 8.000 euro duurder.

+ Relatief volwassen auto.
- Accu’s huren of tegen forse meerprijs te koop.

Opel Ampera-e

Volledig scherm
Elektrische auto's mei 2018 © Fabrikant

Prijs: 40.995 euro
Actieradius: 520 km

Compacte, elektrische auto die verder komt dan de concurrentie. Rijdt prima. Is merkwaardig genoeg niet met geïntegreerde navigatie leverbaar.

+ Comfortabel en snel.
- Afwerkingsniveau. Geen navigatie.

BMW i3

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 43.149 euro
Actieradius: 300 km

Opmerkelijk licht door de koolstofvezel carrosserie. Origineel design. Twee varianten, 170 en 184 pk sterk. Instappen achterin is ­omslachtig door rare deurconstructie.

+ Uitstekende rijeigenschappen.
- Instap achterin omslachtig. Weinig beenruimte. 

Kia Soul EV

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 36.335 euro
Actieradius: 250 km

Cross-over met een 110 pk sterke motor. Net even wat stoerder in vergelijking met de meeste ­concurrenten.

+ Comfortabel, stil en goed weggedrag.
- Beperkte bagageruimte.

Volswagen e-Golf

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 39.450 euro
Actieradius: 300 km

Eigenlijk is het een ­gewone Golf, maar dan elektrisch. Rijdt vlot, maar sommige concurrenten trekken aanzienlijk sneller op. Ook bij de laadpaal is de snelheid ver te zoeken.

+ Net zo goed en ruim als een gewone Golf.
- Niet erg snel, ook niet met opladen.

Citroën C-Zero, Peugeot Ion Mitsubishi i-MiEV

Volledig scherm
Citroën C-Zero © Fabrikant

Prijs (vanaf): 22.360 euro
Actieradius: 150 km

Deze goedkoopste en oudste elektrische auto’s op de markt zijn technisch identiek. De 67 pk elektromotor leidt tot een top van 130 km/u. De reikwijdte beperkt de gebruiksmogelijkheden. Die is volgens de NEDC-norm 150 km, maar dat zal in de praktijk nauwelijks haalbaar zijn.

+ Goedkoopste volledig elektrische auto’s.
- Zeer beperkte gebruiksmogelijkheden.

Hyundai Ioniq

Volledig scherm
© RV

Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 280 km

De eerste auto die van begin af aan werd ontworpen voor drie aandrijflijnen: hybride, elektrisch en plug-in hybride. Voorzien van 120 pk sterke motor.

+ Prima gezinsauto. Rijk uitgerust.
- Door zijn starre achteras is hij iets minder comfortabel dan de hybride-uitvoering.

Nissan Leaf

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 33.990 euro
Actieradius: 378 km

Bij de zojuist geïntroduceerde, tweede generatie steeg het motorvermogen van 109 naar 150 pk. Jammer dat hij niet ruimer is geworden. Kan als enige ook energie teruggeven en dat is interessant voor de toekomst.

+ Prettige rijeigenschappen.
- Opladen thuis duurt lang.

VW e-Up

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs: 26.900 euro
Actieradius: 160 km

Wordt aangedreven door een 82 pk sterke elektromotor, maar gaat niet harder dan 130 km/u. Verrassend ruim en opvallend ­comfortabel ­onderstel.

+ Verrassend goed veer­comfort en best ruim.
- Topsnelheid en reikwijdte zijn beperkt.

Smart Fortwo en Forfour EQ

Volledig scherm
© Fabrikant

Prijs (vanaf): 23.466 euro
Actieradius: 160 km

De ForTwo is een hippe tweezits stadauto met 82 pk motor. De langere vierpersoons Forfour is slechts 400 euro duurder. De ForTwo bestaat zelfs als cabrio, vanaf 26.807 euro.

+ Zeer wendbaar. Ook als vierpersoons en cabrio.
- Stoterig veerkarakter. Nauwelijks bagageruimte.