Toyota en Mazda racen in Japan met CO2-neutrale brandstoffen uit biomassa
De Japanse autofabrikanten Toyota en Mazda gaan racen met auto’s die worden aangedreven door verbrandingsmotoren die lopen op CO2-neutrale brandstoffen. De automakers zien deze als alternatief voor elektrisch rijden. Een breed scala aan voertuigtypen kan volgens de Japanners een rol kunnen spelen bij het koolstofvrij maken van de auto-industrie de komende jaren.
De auto’s nemen dit weekend deel aan een drie uur durende wegrace. Het evenement vindt plaats in Okayama in het westen van Japan, aldus de bedrijven. De auto die Toyota inzet wordt aangedreven door een motor op waterstof. De racende Mazda rijdt op biodiesel.
Autoconcern Subaru zegt volgend jaar aan het evenement mee te willen doen met een motor die loopt op uit biomassa gewonnen synthetische brandstof. Naast elektrische en hybride modellen gaat het ook om auto’s die rijden op waterstof.
Contrast
De visie van de Japanners staat in contrast met die van andere autofabrikanten, zoals General Motors, Jaguar Land Rover en Volvo, die aankondigden op termijn alleen nog maar elektrische modellen te willen verkopen. Als de autosector volledig zou overschakelen op elektrisch rijden, zou dit vele Japanners hun baan kosten.
De Japanse inzet op motoren die aangedreven worden door CO2-neutrale brandstoffen is daarom ook een poging om een deel van de honderdduizenden banen te redden die gerelateerd zijn aan verbrandingsmotoren en onderdelen van de krachtbronnen.
Waterstof
Volgens Toyota hoeven traditionele motoren slechts op kleine punten te worden aangepast. Dan gaat het om het wijzigen van de brandstoftoevoer- en injectiesystemen, om ze geschikt te maken voor het rijden op waterstof, zo meldde het concern tijdens een briefing vorige maand.
Volgens Toyota is het praktisch onmogelijk om in 2040 wereldwijd louter nog uitstootvrije auto’s te verkopen. Het Japanse merk wijst erop dat in veel landen waar het zijn auto’s verkoopt zoals in Azië, Latijns-Amerika en Afrika tegen die tijd vermoedelijk nog niet de infrastructuur is om elektrische en waterstofauto’s te kunnen gebruiken.
Toyota zette om die reden ook niet zijn handtekening onder afspraken in de sector om dat doel te bereiken. Behalve Toyota besloten ook Volkswagen, Renault-Nissan, Hyundai-Kia en Stellantis niet te tekenen. Dat laatste concern is het moederbedrijf van onder andere Fiat, Jeep, Opel en Peugeot.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUM
Deze flitspalen blijken ware ‘melkkoeien’: ‘Ik hou niet meer bij hoeveel boetes ik hier heb gekregen’
De twee flitspalen bij de Haringvlietbrug hebben zich ontpopt tot ware boetemachines. De apparaten zetten dagelijks gemiddeld zo’n 250 hardrijders op de kiek, valt op te maken uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). -
Zelfs bij Ferrari gaan de heilige huisjes om: deze ‘gevreesde’ modellen komen eraan
De beroemde sportwagenfabrikant Ferrari komt met auto’s die de wenkbrauwen van veel liefhebbers laten fronsen. Zo werkt het Italiaanse merk aan een SUV en is er zelfs een elektrische Ferrari onderweg. Is er dan niets meer heilig? -
Kun je een boete krijgen voor bellen tijdens het tanken?
Mobiele telefoons zouden tijdens het tanken een explosie kunnen veroorzaken en daarom is bellen bij veel tankstations verboden. Maar kan een mobiele telefoon wel een vonk creëren die benzine doet ontbranden? -
PREMIUMMET VIDEO
Geert filmt als hij door Utrecht fietst en is wereldwijde hit: zelfs in San Francisco en Riyad kijken ze mee
Zijn populairste filmpje is meer dan 200.000 keer bekeken. Als filmende fietser trekt Utrechter Geert van der Wilt de aandacht, tot aan de andere kant van de wereld. Het is soms wel oppassen geblazen: onlangs lag hij bijna onder een bus.
-
Rekeningrijden in 2030483
Automobilisten moeten betalen voor elke gereden kilometer, ook als het buiten Nederland is
Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.