Volledig scherm
© Toyota

Toyota onthult Europese versie nieuwe RAV4

Toyota onthulde in Parijs de Europese versie van de compacte terreinwagen RAV4 met informatie voor de Nederlandse markt.

De volledig nieuwe Toyota RAV4 maakt op de Autosalon zijn Europese debuut. Het model staat op een nieuw ontwikkeld modulair voertuigplatform dat volgens de Japanse fabrikant garant staat voor een extra dynamische rijervaring en een sportief rijgedrag, mede dankzij het lage zwaartepunt van het platform en de hoge torsiestijfheid. 

Volledig scherm
© Toyota

De RAV4 biedt volgens Toyota veel rijcomfort en binnenruimte en heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse. De nieuwe Toyota RAV4 Hybrid Electric heeft een hoger systeemvermogen van 218 pk. Daarmee accelereert de auto van 0-100 km/uur in slechts 8,1 seconden. Naar keuze levert Toyota de nieuwe RAV4 met een 2,0-liter benzinemotor of als hybride met voorwielaandrijving, of als All Wheel Drive versie met 222 pk.

Volledig scherm
© Toyota

De Toyota RAV4 Hybrid Electric is leverbaar met een grondig verbeterd AWD-systeem. Het innovatieve systeem, dat slim gebruikmaakt van het koppel van de hybride aandrijflijn en waarbij een tweede elektromotor de achterwielen aandrijft, is kleiner en lichter dan mechanische 4×4-systemen, wat volgens Toyota een positief effect heeft op het verbruik. 

Volledig scherm
© Toyota

Het koppel dat naar de achterwielen gestuurd kan worden, is met 30 procent (953 versus 1.300 Nm) toegenomen in vergelijking tot de huidige RAV4 Hybrid Electric. Het elektronische AWD-systeem van dit model optimaliseert, al naar gelang de rijcondities, automatisch het koppel. De RAV4 is beschikbaar met een digitale binnenspiegel met beter zicht en een zoomfunctie. De nieuwe RAV4 wordt in januari 2019 in Nederland leverbaar.

  1. Ongeluk met een zelfrijdende auto: wie is er verantwoordelijk?
    Video

    Ongeluk met een zelfrijden­de auto: wie is er verantwoor­de­lijk?

    Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Het ideaal van de zelfrijdende auto klinkt als twee futuristische vliegen in één klap. Google, Tesla en Uber zijn afzonderlijk experimenten gestart om dit te realiseren. De grote vraag is: wie is verantwoordelijk als een zelfrijdende auto een ongeluk maakt? Chauffeur, monteur of auto? Dr. Merel Noorman (Tilburg University) geeft antwoord in een nieuw college van Universiteit van Nederland*.