‘Toyota zet aan tot onveilig rijgedrag’
Autofabrikanten zijn beter in het maken van auto's dan reclamecampagnes, zo lijkt het. Veel merken gingen de laatste maanden de fout in en nu is er in Australië een filmpje van Toyota verboden.
Delen per e-mail
De Reclame Code Commissie van Australië heeft de reclame verboden, omdat deze ‘mensen kan beïnvloeden om te hard te rijden’ en dat dit ‘zeer gevaarlijk’ is. In de clip is de nieuwe Yaris GR in actie te zien, een zeer snelle uitvoering van de Yaris.
Te zien is hoe een Yaris GR driftend een garage verlaat en vervolgens hard wegrijdt op een onverharde weg. Daarmee overtreedt Toyota twee codes, namelijk onveilig weggedrag en het overtreden van de maximumsnelheid. Tegen CarExpert zei Toyota dat het de klacht zeer serieus neemt, maar het merk ontkent dat de advertentie in strijd is met de wetgeving.
De Toyota Yaris GR heeft een 261 pk en 360 Nm sterke 1.6 liter driecilinder motor en is daarmee de krachtigste driecilinder die ooit in een reguliere straatauto werd geleverd. De vanafprijs van dit compacte bommetje op wielen bedraagt in Nederland € 50.495.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team. -
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.
-
Goedkopere Porsche Taycan krijgt grotere actieradius
Porsche introduceert een nieuwe basisversie van de elektrische Taycan. De naamloze uitvoering komt een stapje onder de 4S op de menukaart te staan. Het is de eerste versie die voor minder dan een ton op de prijslijst staat, terwijl hij wel een grotere actieradius heeft dan de andere versies. De fabrikant heeft bezuinigd op de vierwielaandrijving. -
PREMIUM
Nieuwe opleiding moet voor meer jonge truckers zorgen: ‘Muziek aan en knallen’
Waar zijn ze toch, die vrachtwagenchauffeurs? Omdat er veel vraag is naar nieuwe handjes aan het stuur in de cabine, start een mbo-school in Alphen aan den Rijn een nieuwe opleiding. Die moet jongeren die dromen van een leven op de weg al jong helpen aan een groot rijbewijs. ,,Je helpt mensen, rijdt rond. Muziek aan, lekker knallen.” -
Aandeel stijgt met 12.000 procent na tweet Musk, maar beleggers vergissen zich
Een verkeerd geïnterpreteerde tweet van Tesla-baas Elon Musk heeft de aandelenkoers van Signal Advance, een Amerikaans bedrijfje uit de medische sector, met ongeveer 12.000 procent doen stijgen. De beleggers lieten zich misleiden door een naamsverwarring. Musk had zijn 42 miljoen volgers met zijn tweet ‘Use Signal’, de berichtenapp Signal willen aanbevelen.