Een ambulance in Teheran.
Volledig scherm
Een ambulance in Teheran. © ATTA KENARE/ AFP

Truc van rijke particulieren: met privé-ambulance langs de file

Rijke Iraniërs hebben een truc gevonden om de vele files in de hoofdstad Teheran te omzeilen. Ze gebruiken privé-ambulances om snel op de plek van bestemming te komen.

In de Iraanse stad Teheran wemelt het van de ambulances. Dat komt niet doordat er zoveel mensen met spoed naar het ziekenhuis moeten, maar doordat steeds meer rijke particulieren een ziekenauto kopen of inhuren, zodat ze met sirene en zwaailicht moeiteloos langs de files kunnen scheuren.

De truc werd bevestigd tegenover persbureau Isna door het hoofd van de particuliere reddingsdienst van Iran, Mojtaba Lohrasbi. De praktijken zijn echter illegaal doordat ook particuliere ambulances alleen bij medische noodgevallen mogen worden ingeschakeld. 

 Volgens Lohrasbi gebruiken beroemdheden zoals filmsterren, maar ook zeer goed betaalde privéleraren, die studenten voorbereiden op geschiktheidstests aan universiteiten, de ambulances als shuttle. De procureur-generaal van Teheran wil de strijd aangaan met deze illegale praktijken, maar volgens Lohrasbi is het probleem daarmee allerminst verdwenen, aangezien de lokale politie te druk is om de ambulances te controleren.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.