UX 300e Electric: de eerste Lexus zónder verbrandingsmotor komt in 2020
Ook Lexus komt met een elektrische auto: deze UX 300e Electric verschijnt midden volgend jaar op de Nederlandse markt. Volgens het Japanse merk haalt de UX op batterijen maximaal 400 kilometer op een volle acculading. Echter, die cijfers moeten we meteen met een korreltje zout nemen.
Delen per e-mail
De beloofde reikwijdte die Lexus voor haar eerste elektrische productie-auto opgeeft, zijn namelijk niet gemeten met de nieuwste meetmethode. Deze zogenoemde WLTP-cyclus is realistischer dan de verouderde NEDC-methode, maar Lexus heeft de WLTP-cijfers op dit moment nog niet beschikbaar. Dat betekent dat de werkelijke actieradius van de UX 300e lager zal zijn dan de 400 kilometer waarmee het merk nu pronkt.
Volgens Lexus beschikt de UX 300e (waarbij de e uiteraard staat voor elektrisch) over een accupakket met een capaciteit van 54,3 kilowattuur. Daarmee scoort hij een plekje in de middenmoot: er zijn diverse concurrenten die meer capaciteit bieden - en daarmee veelal een grotere actieradius in huis hebben. Zo beschikken de sterkste versies van de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro over een pakket van 64 kWh, terwijl de eveneens elektrische Volvo XC40 P8 Recharge een capaciteit van 73 kilowattuur heeft. Aan de andere kant van het spectrum vinden we bijvoorbeeld de Mazda MX-30, die met 35,5 kWh zo’n 200 kilometer ver komt.
Bijtelling
Afgezien van de accucapaciteit is Lexus nog niet heel scheutig met het geven van informatie. Zo is op dit moment nog niet bekend met welke maximale snelheid de batterijen weer kunnen worden opgeladen. Wel kondigt het merk aan dat de UX 300e geschikt is voor laden aan openbare snellaadpalen, terwijl een laadpunt voor thuis of op het werk optioneel beschikbaar is.
Ook over de prestaties is nog niets bekend, al krijgt de compacte cross-over op het eerste gezicht meer dan voldoende kracht: de elektromotor is goed voor een vermogen van 150 kilowatt, ofwel 204 pk. Lexus belooft dat de auto een extra stil interieur krijgt, met dank aan een vlakke bodem en aerodynamisch vormgegeven wielen.
Deze tweede UX-versie (er bestaat immers ook al een hybride UX 250h, die een elektromotor én een benzinemotor heeft) is een belangrijke auto voor Lexus in Nederland. Nog altijd groeit de populariteit van dit soort elektrische auto’s snel in ons land, met dank aan fiscale voordelen op e-auto’s. Wanneer de UX 300e rond het midden van 2020 op de markt komt, betalen zakelijke rijders 8 procent fiscale bijtelling, terwijl dat percentage bij de hybride versie op 22 procent ligt. In dit deel van de automarkt is Lexus er mooi op tijd bij, want concurrenten als Audi, BMW en Mercedes bieden in dit segment nog geen batterij-elektrische auto aan. Wat de UX 300e kost? Ook dat is op dit moment nog niet bekend.
Verder in het nieuws
-
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden steeds ontoegankelijker voor auto’s. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’
-
Nieuw: voortaan al het nieuws van onze autoredactie gratis in je mailbox
Nieuw: voortaan gratis alles over auto's, verkeer en mobiliteit in je mailbox. Nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs bij aankoop van je auto en nog veel meer, geleverd door onze autoredactie. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik hier om je aan te melden. -
Dit is de nieuwe elektrische Porsche Taycan Turbo
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker