Van 80 naar 60 km/u op provinciale wegen: plan stuit op kritiek
Het wordt straks behoorlijk vaart minderen op de provinciale wegen in Utrecht. De maximumsnelheid moet omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur. Dat is althans het voorstel van provinciebestuurder Arne Schaddelee (ChristenUnie). Het plan stuit op kritiek, en niet alleen in de politiek.
Delen per e-mail
,,Ik zie het niet voor me”, zegt een kritische Johan Wesseloo, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, afdeling Harmelen. Om de maximumsnelheid te verlagen, moet een weg anders ingericht worden, meent hij. ,,Het kan verwarrend zijn voor automobilisten, vooral voor mensen die bij een provinciegrens wonen. Hoe hard mag je wáár? Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.”
Gedeputeerde Schaddelee zette het voorstel onlangs op de agenda. In de verkiezingen voor Provinciale Staten in 2019 was het al een thema. ‘Waar het nodig is om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, verlagen we de maximumsnelheid op provinciale wegen’, stelt hij in zijn blog.
Liever vandaag dan morgen
Schaddelee wil zijn voorstel liever nog vandaag dan morgen invoeren, maar moet geduld hebben. ,,Het liefst had ik een prachtig masterplan gepresenteerd om in de hele provincie de snelheid te verlagen. Vanaf morgen al. Helaas, dat bleek niet te kunnen. En dus zitten we in een studiefase. Die gaat over de vraag hoe we de snelheid kunnen verlagen. Niet meer over de vraag óf we dat gaan doen. We moeten de weg dus zo inrichten dat automobilisten zich ook houden aan de snelheid”, aldus Schaddelee.
De Woerdense wethouder Arjan Noorthoek vindt het een nogal ingrijpend voorstel om de snelheid op provinciale wegen in Utrecht omlaag te brengen. Daarvoor moeten deze wegen aangepast worden, zoals op de N228 tussen Montfoort en Oudewater. Daar mag al lange tijd niet harder gereden worden dan 60 km/u. ,,Als het om de verkeersveiligheid te doen is, heb ik liever dat de provincie wat doet aan het veiliger maken van rotondes en kruisingen in provinciale wegen.”
Als het om verkeersveiligheid gaat, heb ik liever dat de provincie wat doet aan het veiliger maken van rotondes en kruisingen in provinciale wegen.
‘Levensgevaarlijk’
De VVD in de Staten is verbaasd over het idee van Schaddelee, schrijft de fractie in een reactie. De partij verwijt de gedeputeerde eerder niets te hebben gezegd over de maximumsnelheid.
Volgens de liberalen heeft de verlaging van de snelheid negatieve gevolgen voor de gemeentelijk wegen. Die trekken dan meer automobilisten. ‘Dit zijn nu juist de wegen die intensief gebruikt worden door kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. Deze wegen zijn ook niet ingericht voor de verwachte toename van het verkeer. Een mogelijk averechts en levensgevaarlijk effect dus.’
Of van 80 km/u naar 60 km/u ook echt veiliger is, kan Patrick Rugebregt van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) niet direct stellen. ,,Dat is echt afhankelijk van hoe de weg er uitziet. In het algemeen is het wel zo: hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op ongelukken. Maar het moet wel passend zijn bij de weg.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op? -
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
Waarom je in Amerika nooit voor een brandkraan moet parkeren
De eigenaar van een voor een brandkraan geparkeerde auto in de Amerikaanse stad Camden (New Jersey) keek raar op toen hij wilde wegrijden. Agenten hadden namelijk zijn ramen ingeslagen om een brand te kunnen blussen. -
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEF Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
Wekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in een handig overzicht.
-
Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’
Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.” -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?” -
Rij-impressie Elektrisch rijdt de Mini nóg leuker
Mini, de slimme stadsauto uit 1959 die rond de eeuwwisseling werd getransformeerd tot hippe retro-auto van de 21ste eeuw, rijdt nu ook elektrisch. Dat maakt hem zo mogelijk nog leuker.