Vanaf 1 juli ook ‘NAP’ voor motorfiets ter voorkoming van kilometerfraude
De kilometerstanden van auto's worden al veel langer centraal geregistreerd bij onderhoudswerkzaamheden. Maar vanaf 1 juli gebeurt dit ook bij motorfietsen. Op die manier wordt manipulatie van de kilometerteller veel moeilijker.
De kilometerstand wordt nu centraal opgeslagen als eigenaren hun motor bij de motorspeciaalzaak binnenbrengen voor onderhoud, reparaties of bandenwissels die meer kosten dan 150 euro. Dat verandert dus per 1 juli: elk bezoek aan de werkplaats, al kost de reparatie niets, wordt voortaan gedocumenteerd. Het enige nadeel is dat vooralsnog alleen bedrijven die zijn aangesloten bij de RDW hieraan meewerken.
Opgelicht!
Een jaar geleden toonde AvroTros-programma Opgelicht! aan dat er in de motorbranche flink gefraudeerd wordt met kilometerstanden van tweedehands motorfietsen en schademotoren, hoewel het terugdraaien van kilometerstanden al lang strafbaar is. Dat geldt ook voor apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren.
Bij motorfietsen zal het nog wel even duren voor het systeem van deze ‘Nationale Motor Pas’ net zo goed functioneert als bij auto's. Ten eerste omdat de database nog leeg is en ten tweede omdat een verplichte apk ontbreekt, waardoor motoren soms jarenlang ‘onder de radar’ blijven. Overigens lijkt die apk voor motoren nu wel snel dichterbij te komen door Europese wetgeving.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met VIDEO / TEST
Rijden op de zon: zo gaat dat met de Nederlandse Lightyear 0
Een grote gezinsauto die je maandenlang kunt laten rijden op alleen zonne-energie. Dat is wat Lightyear belooft. Een eerste rijdende kennismaking leert: de technologie van de nieuwe Nederlandse automaker is erg veelbelovend, maar er moet nog veel gebeuren voordat iedereen op zonnestroom kan rijden. -
Na 260.000 gevallen in één jaar: overheid pakt gesjoemel met kilometerstanden aan
De overheid gaat fraude met kilometertellers harder aanpakken. Apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren worden verboden en de tellerstand wordt vaker geregistreerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Hier wordt de kilometerstand van tweedehands auto's het vaakst teruggedraaid
Komt de kilometerstand van je tweedehands auto overeen met het daadwerkelijke aantal gereden kilometers? Een bekende diagnose-app geeft antwoord. Een analyse wijst uit dat tellerfraude het vaakst voorkomt op Malta en in Bulgarije.
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
‘Eindelijk duidelijkheid’ voor snorscooters: helmplicht vanaf 1 januari
Het dragen van een helm op scooters met een blauw nummerbord en andere snorfietsen is vanaf 1 januari volgend jaar verplicht. Branchevereniging RAI is blij dat er ‘eindelijk duidelijkheid’ komt. Eigenlijk zou vanaf 1 juli dit jaar een plicht komen, maar dat werd uitgesteld. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.