Volledig scherm
Visuele controle bij de APK. Lekkage van vloeistof kan voortaan al tot afkeuring leiden. © Shody Careman

Vanaf deze week is de APK strenger

Bij de APK letten de keurmeesters vanaf 20 mei op nog meer punten. Vooral de toenemende elektronica in auto’s maakt het noodzakelijk de keuring strenger te maken.

Naast het antiblokkeersysteem (ABS) en het airbag- en gordelspansysteem vallen voortaan ook andere veiligheidssystemen onder de controle van de APK. Een brandend controlelampje kan - afhankelijk van de leeftijd van de auto - tot afkeuring leiden. Punten van aandacht zijn de bandenspanningscontrole, de elektrische stuurbekrachtiging, de elektronica van het remsysteem en bij de nieuwste auto’s ook naar het eCall-systeem, dat automatisch hulpdiensten inschakelt bij een ongeval.

Quote

De eis voor olielekka­ge is aange­scherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtko­men

Bovendien wordt nog strenger op de verlichting gelet. Bij mistlampen aan de voorzijde moet de keuringsmonteur bijvoorbeeld de afstelling controleren. Hij moet trouwens voortaan ook werken met een apparaat dat LPG-, CNG of LNG- gaslekkages kan opsporen. Daarvoor kunnen keurstations een losse gaslektester gebruiken, maar ook de zogenaamde viergastester. Garagehouders mogen in elk geval niet meer volstaan met bijvoorbeeld een gaslekspray of zeepsop om lekkages zichtbaar te maken.

Voor het milieu gelden sowieso strenge eisen bij de APK. De eis voor olielekkage is aangescherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtkomen, met uitzondering van vloeistoffen die tijdens normaal gebruik van het voertuig toch al in het milieu komen, zoals water (van de airco) of ruitensproeiervloeistof. Afhankelijk van de leeftijd van de auto is dit een reparatie-adviespunt of een afkeurpunt. Lekkage van het remsysteem, brandstofsysteem of de stuurbekrachtiging resulteert altijd in afkeuring.

Wrak van de weg

Sinds vorig jaar is ook het verwijderen van een roetfilter (weer) verboden. Vanaf 20 mei wordt tijdens de APK gecontroleerd of het er echt nog onder zit. Dat blijft vooralsnog beperkt tot een visuele controle; er wordt nog gezocht naar een werkbaar en betaalbaar alternatief.

Quote

Die zien we nooit meer te-rug!

Vaste uitsmijter van tv- rubriek Wrak van de Weg

De Algemene Periodieke Keuring werd in 1985 geïntroduceerd. Bij de introductie werd aangevoerd dat hij goed is voor de verkeersveiligheid en het milieu. Het betekende het einde van een van de meest hilarische tv-rubrieken ooit: Wrak van de Weg, vast onderdeel van consumentenprogramma TROS Kieskeurig. Daarin werden gammele auto’s vernietigd die door de politie van de weg waren gehaald. Ter afsluiting volgde steevast de tune: ‘Die zien we nooit meer te-rug!’

De APK voorkwam dat auto’s met doorgeroeste bodemplaten, niet functionerende remmen of uit twee delen bestaande carrosserieën de weg op konden. Ze is de Nederlandse implementatie van een in Europa wettelijk verplichte autokeuring. ,,Onze voorzitter heeft destijds aan de wieg gestaan van dit systeem’’, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. ,,Het Duitse systeem vonden we omslachtig: eerst keuren, dan terug naar de garage en dan weer naar een keuringsstation. Bij de APK zoals wij die kennen wordt de auto gecontroleerd door je eigen garagehouder in plaats van bepaalde instanties op grote afstand.’’

Verfijnd

De keuringsmomenten zijn in de loop van de tijd aangepast. De Waal: ,,Nieuwe auto’s die op benzine rijden moeten vier jaar na ingebruikname voor het eerst worden gekeurd, daarna twee keer om de twee jaar en vervolgens elk jaar opnieuw. Nieuwe auto’s op diesel of lpg moeten de eerste keer na drie jaar worden gekeurd en daarna jaarlijks. Auto’s ouder dan 30 jaar hoeven slechts om de twee jaar te worden gekeurd en auto’s van voor 1960 zijn zelfs helemaal vrijgesteld van de keuringsplicht.’’

De APK is in de afgelopen 33 jaar regelmatig verfijnd. Zo kwam er een omstreden roetmeting voor dieselmotoren. Die moest op maximaal toerental worden uitgevoerd en daarbij sneuvelden regelmatig motoren. Gelukkig kan nu vaak worden volstaan met het uitlezen van diagnose-apparatuur.

Alle betrokken instanties zijn tevreden met de nieuwste aanscherping van de APK-eisen. Maar paradoxaal genoeg wijzen ze erop dat in de toekomst het aantal APK-eisen drastisch zal dalen.

Zelfcontrole

Quote

Auto’s worden rijdende datamachi­nes die zichzelf controle­ren

Paul de Waal, Bovag

,,Dat komt doordat in een elektrische auto bijvoorbeeld eindeloos veel minder draaiende delen te vinden zijn’’, verklaart De Waal. ,,Ook gaan auto’s zichzelf controleren. Ze worden rijdende datamachines die zelf al grotendeels bijhouden wat de status van hun verschillende onderdelen is. Daardoor krijg je ook minder interpretatieverschillen en ruimte voor gesjoemel.

Nu worden ieder jaar al kleine stappen in die richting gezet, maar de kans is groot dat over 20 jaar auto’s zichzelf periodiek gaan controleren, dankzij sensortechnologieën en kunstmatige intelligentie. De APK bestaat dan wellicht hooguit nog uit het controleren of de auto zichzelf goed heeft gecontroleerd.’’

Franse merken doen het slecht

Uit de statistieken van APK-keuringen blijkt dat Franse auto’s vaak meer mankementen vertonen dan andere auto’s. RTL analyseerde onlangs bijna 12 miljoen APK-keuringen tussen januari 2016 en november 2017. Van de automerken waarop meer dan 100.000 APK’s zijn uitgevoerd, doen de Franse het beduidend minder goed dan Japanse of Duitse.

Meeste gebreken
1. Peugeot
2. Renault
3. Fiat


Minste gebreken
1. Toyota
2. BMW
3. Audi