De trajectcontroles op de A2 worden vanaf maandag uitgebreid met twee extra secties.
Volledig scherm
De trajectcontroles op de A2 worden vanaf maandag uitgebreid met twee extra secties. © ANP

Vanaf vandaag twee extra trajectcontroles op de A2 ‘omdat automobilisten de regels aan hun laars lappen’

Duizenden automobilisten per dag lappen de regels aan hun laars als ze niet gecontroleerd worden op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Dat blijkt uit cijfers van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (Parket CVOM). Dat levert zulke gevaarlijke situaties op dat er vanaf vandaag twee extra secties in de huidige trajectcontrole bij gekomen zijn.

In de niet-gecontroleerde delen tussen de secties van de trajectcontrole trappen automobilisten nu nog snel hun gas in, om weer op de rem te trappen als de controle begint. Volgens Marloes van Kessel van het Parket CVOM  is dat ‘echt gevaarlijk’. ,,Zodra er op de app Flitsmeister: ‘vroem’ staat, doen mensen dat blijkbaar ook.”

Het aantal overtredingen in de secties waar nu niet gecontroleerd wordt, is drie keer zo hoog als op de stukken waar wél gecontroleerd wordt. Dat verschil is vooral overdag te zien, als de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur geldt, zegt Van Kessel. Tussen 19.00 uur en 6.00 uur mag er 130 kilometer per uur worden gereden. ,,Dan ligt het aantal overtredingen een stuk lager.”

,,100 kilometer per uur vinden mensen blijkbaar niet hard genoeg”, zegt Van Kessel. Het Parket kreeg ‘signalen’ dat er veel overtredingen gemaakt werden tussen de secties van de trajectcontrole op de A2. Ze voerden een meting uit en daaruit bleek dat dit klopte.

Extra secties

Om gevaarlijke gedrag van automobilisten te voorkomen, zijn er vanaf vandaag twee extra secties in de bestaande trajectcontrole. Die gelden zowel voor de richting Amsterdam naar Utrecht als andersom. Er werd al op drie wegdelen op snelheid gecontroleerd, dat zijn er vanaf vandaag dus vijf. Als in meerdere van deze secties de snelheid wordt overtreden, krijgt de bestuurder een boete voor de hoogst gemeten snelheid.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.