Verbazing bij Fietsersbond om advies helm voor snorfietsers: 'Straks wil niemand meer fietsen’
UPDATEDoor een fietshelm voor kinderen en elektrische fietsers te verplichten zou de overheid tientallen verkeersslachtoffers per jaar voorkomen. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een onderzoek naar effecten van politieke maatregelen op de verkeersveiligheid. De instanties adviseren de overheid om de fietshelm voor die groepen te verplichten, maar daar wil de Fietsersbond niets van weten. ,,Als we dit gaan verplichten, stapt straks bijna niemand meer op de fiets.”
Het rapport van het Centraal Planbureau wordt vandaag overhandigd aan de Tweede Kamer. Belangrijkste conclusie is dat de regering in de grote steden veel meer moet investeren in fietsvoorzieningen, zoals fietspaden, stallingen en naadloze aansluitingen op het openbaar vervoer. Volgens de twee instanties is de fiets op de auto na het meest gebruikte vervoersmiddel in Nederland. Wat betreft het aantal verplaatsingen en de bestede reistijd is de fiets zelfs belangrijker dan het openbaar vervoer.
Kosten beperkt
Om de verkeersveiligheid voor de fietsers in Nederland te vergroten, moet het kabinet kijken naar gerichte maatregelen, aldus de instanties. Een verplichte fietshelm voor kinderen tot twaalf jaar en bestuurders van elektrische fietsen is een overweging die het meest opvalt.
Volgens het CPB en PBL bespaart een helm jaarlijks enkele duizenden ernstige verkeersgewonden en circa 45 verkeersdoden, ongeveer zeven procent van het totale aantal verkeersdoden per jaar. ‘De kosten zijn relatief beperkt in verhouding tot de potentieel bespaarde slachtoffers’, valt te lezen in het rapport.
Al langer discussie
In landen als Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk en Slovenië is een fietshelm voor kinderen verplicht. Ook in Nederland woedt de discussie al jaren. Zo is de Fietsersbond een stevig tegenstander van zo’n helmplicht, aldus landelijk beleidsadviseur Wim Bot. ,,Wij zijn hier absoluut niet blij mee. Een fietshelm verplichten is een erg slecht idee. Het maakt fietsen onaantrekkelijk en het wekt de illusie dat fietsen onveilig is. Bovendien zijn het volstrekt ongemakkelijke dingen. Waar laat je zo'n helm als je naar de supermarkt gaat?”
De onderzoeken waar voorstanders van de fietshelm naar verwijzen, zijn omstreden, zegt Bot. ,,De cijfers kloppen lang niet altijd en bovendien kun je een buitenlands onderzoek niet zomaar vertalen naar een fietsstad als Amsterdam. Verder zien wij in landen waar een helm verplicht is een flinke daling van het fietsgebruik. Dat is niet iets dat we moeten willen, het leidt alleen maar tot grotere gezondheidsproblemen.” De Fietsersbond roept de Tweede Kamer op om ‘er alsjeblieft goed over na te denken’. ,,Bezint eer gij begint”, besluit Bot.
‘Wij willen meer fietsers’
Steven Van Eijck, voorzitter van belangenvereniging RAI Vereniging, ziet eveneens niets in een helmplicht voor fietsers. ,,Wij willen meer mensen op de fiets hebben en niet minder. Met een fietshelm bereik je juist het omgekeerde. De negatieve effecten van minder fietsers zijn veel groter dan de positieve effecten op de bespaarde ongevallen. Geef fietsers daarom de ruimte en verbeter de verkeersveiligheid door veel meer te investeren in veilige infrastructuur”, laat Van Eijck namens de fietsfabrikanten weten.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt geen officieel standpunt in. ,,Voor een helmverplichting is hier over het algemeen weinig steun. De belangrijkste reden is dat de populariteit van fietsen zou kunnen afnemen. Sommige buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies geen, of slechts een tijdelijk effect.”
Kwetsbaarste groep
Wie een fietshelm draagt, heeft bij een val 75 procent minder kans op een hoofdwond en een helm vermindert bij fietsers het risico op blijvend hersenletsel met 85 procent, zeggen traumachirurgen. De maatregel is met name belangrijk voor kinderen tussen de tien en veertien jaar.
,,Dat is de kwetsbaarste groep“, vertelde een traumachirurg van het AMC in een eerder interview. ,,Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder. Diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit.”
Helmdragers wereldwijd
In Nederland is de fietshelm onder niet-sporters uitgesproken onpopulair, maar in veel andere landen is fietsen met een helm heel gebruikelijk. In Nieuw-Zeeland is de helm verplicht voor alle leeftijden, het draagpercentage is hier al jaren meer dan 90. Dit geldt ook voor Queensland in Australië, waar het draagpercentage meer dan 98 is. In Finland, waar sinds 2003 een helmverplichting geldt (overigens zonder actieve handhaving), is het draagpercentage 42.
Ook in Europese landen waar geen helmplicht geldt, wordt de helm gedragen. In Zwitserland draagt bijna de helft van de bevolking en driekwart van de kinderen tot 14 jaar een fietshelm. In Duitsland is het draagpercentage over alle leeftijden 19.
Bekijk onze trending video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de beste lifestyle e-bikes: van ‘kijk mij nou’ tot serieuze stadsfiets
Het is zonder twijfel de vrolijkste categorie van de fietstest: ieder panellid dat de Italjet Ascot Classic berijdt, oogst bewonderende en vragende (is dat een e-bike?) blikken en duimpjes omhoog van medeweggebruikers. -
Energierekening
Valentijn (38): ‘Een groot deel van mijn energiekosten wordt vergoed door mijn werkgever’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Valentijn (38) uit Leeuwarden. -
Dit zijn de beste speed pedelecs: sneller op je werk dan met de trein
Voor Johannes Veuger (26) betekende de aanschaf van een speed pedelec, in maart dit jaar, een mooie aanvulling op zijn verzameling. ‘Ik ben gek van fietsen, heb er inmiddels zes. Zo ben ik bijvoorbeeld vorig jaar op mijn toerfiets naar Engeland op vakantie geweest.’ -
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen
Neerbuigend doen over elektrische fietsen, het kan nog steeds op feestjes en partijen. In werkelijkheid worden steeds meer mensen er blij van. -
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger.
-
Tesla aangeklaagd door voormalige werknemers wegens ‘massaontslag’
Twee ontslagen Tesla-medewerkers hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Volgens de twee maakt hun ontslag deel uit van een massaontslag van zeker 500 werknemers in de fabriek in Sparks, in de staat Nevada. En dat zou onwettig zijn, omdat het bedrijf de reorganisatie niet van te voren aankondigde. -
Dit zijn de beste sportieve e-bikes: duurder is niet per se beter
Hij is ervaringsdeskundige: Sander Rutten (35) uit Beuningen kocht vier jaar geleden z’n eerste woon-werk-e-bike. Maar welke sportieve e-bike komt als beste uit de test? -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari.