Volledig scherm
© Tesla

Verkoop elektrische auto's in stroomversnelling

Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder. Nederland behoort binnen de EU tot de kopgroep bij de verkoop van stekkerauto's.

Het totale aantal elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 120.000 zogenoemde stekkerauto’s, oftewel FEV's en PHEV's. Het aantal volledig elektrisch aangedreven personenauto’s groeide van bijna 14.000 voertuigen op 1 januari 2017 naar bijna 22.000 aan het begin van dit jaar. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam in die periode met 1,6 procent toe naar 97 duizend personenauto’s.

Ondanks deze groei is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren. Van de ‘gewone’ hybride personenauto’s - dus zonder stekker -, waren er op 1 januari 2018 ruim 150.000, een toename van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Fiscale regels

In 2017 werden 8.200 nieuwe volledig elektrisch aangedreven personenauto’s verkocht, twee keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe plug-in hybrides, waarvan er 1.800 verkocht werden. Een jaar eerder was dat aantal nog tien keer zo hoog. De sterk gedaalde verkoop van dit type auto’s hangt samen met de veranderde fiscale regelgeving voor emissieloze- of emissiearme auto’s, zoals de aanscherping van de bijtellingsregels.

De aankondiging van de wijzigingen had in 2015 onder andere tot gevolg dat de aankoop van een nieuwe auto door de consument naar voren gehaald werd om optimaal van de (oudere) gunstige regeling te kunnen profiteren. Voor elektrische auto’s (FEV) gold tot 2014 geen fiscale bijtelling, daarna werd deze 4 procent. De bijtelling voor de plug-in hybride (PHEV) steeg van 7 procent in 2015 naar 15 procent in 2016 en is vanaf 1 januari 2017 met 22 procent net zo hoog als de bijtelling voor benzine- of dieselauto’s.

Aandeel stekkerauto’s hoog

Van alle in 2017 nieuw verkochte personenauto’s in Nederland was 2,7 procent een stekkerauto (FEV of PHEV). Daarmee behoort ons land nog steeds tot de kopgroep in de EU. Alleen in Zweden is het aandeel hoger. In 2014 en 2015 was het absolute aantal verkochte FEV’s en PHEV’s in Nederland het hoogst van alle EU-landen.

  1. 2 miljoen euro over? Dan kan deze elektrische Ferrari-concurrent van jou zijn

    2 miljoen euro over? Dan kan deze elektri­sche Ferrari-concurrent van jou zijn

    In 2020 staat hij te glimmen in de bijzondere showroom van Louwman Exclusive langs de A2 bij Utrecht: de Pininfarina Battista. Van deze nieuwe, volledig elektrische supersportwagen uit Italië worden niet meer dan 150 stuks geproduceerd, waarvan er maximaal 50 naar Europa komen. Ook in Nederland is hij vanaf nu te bestellen, al gaat de Battista bij ons – exclusief belastingen – minimaal twee miljoen euro kosten.