Verkoop elektrische auto's in stroomversnelling
Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22 duizend volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder. Nederland behoort binnen de EU tot de kopgroep bij de verkoop van stekkerauto's.
Het totale aantal elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 120.000 zogenoemde stekkerauto’s, oftewel FEV's en PHEV's. Het aantal volledig elektrisch aangedreven personenauto’s groeide van bijna 14.000 voertuigen op 1 januari 2017 naar bijna 22.000 aan het begin van dit jaar. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam in die periode met 1,6 procent toe naar 97 duizend personenauto’s.
Ondanks deze groei is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren. Van de ‘gewone’ hybride personenauto’s - dus zonder stekker -, waren er op 1 januari 2018 ruim 150.000, een toename van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Fiscale regels
In 2017 werden 8.200 nieuwe volledig elektrisch aangedreven personenauto’s verkocht, twee keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe plug-in hybrides, waarvan er 1.800 verkocht werden. Een jaar eerder was dat aantal nog tien keer zo hoog. De sterk gedaalde verkoop van dit type auto’s hangt samen met de veranderde fiscale regelgeving voor emissieloze- of emissiearme auto’s, zoals de aanscherping van de bijtellingsregels.
De aankondiging van de wijzigingen had in 2015 onder andere tot gevolg dat de aankoop van een nieuwe auto door de consument naar voren gehaald werd om optimaal van de (oudere) gunstige regeling te kunnen profiteren. Voor elektrische auto’s (FEV) gold tot 2014 geen fiscale bijtelling, daarna werd deze 4 procent. De bijtelling voor de plug-in hybride (PHEV) steeg van 7 procent in 2015 naar 15 procent in 2016 en is vanaf 1 januari 2017 met 22 procent net zo hoog als de bijtelling voor benzine- of dieselauto’s.
Aandeel stekkerauto’s hoog
Van alle in 2017 nieuw verkochte personenauto’s in Nederland was 2,7 procent een stekkerauto (FEV of PHEV). Daarmee behoort ons land nog steeds tot de kopgroep in de EU. Alleen in Zweden is het aandeel hoger. In 2014 en 2015 was het absolute aantal verkochte FEV’s en PHEV’s in Nederland het hoogst van alle EU-landen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
-
Autotest
Nieuwe Porsche Cayenne is zo sportief dat het niet leuk meer is
Porsche is het aan zijn stand verplicht om ook van het nieuwste model weer de sportiefste SUV ter wereld te maken. Dat is leuk als er een bocht opduikt, maar in de 90 procent van de gevallen dat er geen bocht opduikt, pluk je daarvan de wrange vruchten. -
Elektrisch rijden: nu instappen of nog even wachten?
De elektrische auto moet het de komende jaren helemaal gaan maken. Maar wanneer wordt het tijd om in te stappen? Wat is het huidige aanbod en wat komt er binnenkort aan? -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMMijn Allessie
Jan (88) heeft een Nissan Almera, maar zijn hart aan is aan de Kever verpand
Vooruit, Jan Bolleboom (88) wil best poseren met zijn Nissan Almera, maar niet zonder de toevoeging dat hij zijn hart eigenlijk aan de Volkswagen Kever verloor. Beide auto’s tuften hem en zijn inmiddels overleden vrouw Ricky door heel Europa heen. De Kever, niet meer in zijn bezit, was het leukst en de Almera? Die is technisch het best.Den Haag
-
Nu instappen of nog even wachten? Deze elektrische auto's komen er binnenkort aan
-
-
-
PREMIUM106
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
PREMIUM86
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.”