Volledig scherm
Land Rover prototype. © Land Rover

Verloren gewaande show-Land Rover keert na 71 jaar terug naar Amsterdam

Een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 zijn werelddebuut maakte op de AutoRAI in Amsterdam, is na een restauratie terug in Amsterdam. De auto werd in 2016 bij toeval teruggevonden.

Experts van Land Rover op het gebied van historische voertuigen waren vorig jaar in rep en roer toen een bijzondere auto werd ontdekt in een afgelegen tuin in het Britse Solihull. Opvallend genoeg was dat in de buurt van de plek waar de eerste Land Rovers ooit het levenslicht zagen. Het bleek een van de drie pre-productiemodellen te zijn die in 1948 werden onthuld op de AutoRAI in Amsterdam.

De Land Rover Series 1 glom tijdens zijn debuut, maar in de loop der jaren had het model toch wat aan glans verloren. De laatste eigenaar kocht de auto als restauratieproject, maar kwam hier nooit aan toe. Nadat experts van Land Rover de auto hadden geïdentificeerd als een van de drie showauto’s, werd de roestige 4x4 vervoerd naar specialisten van Land Rover Classic in Coventry.

Zij zijn gespecialiseerd in de conservering en restauratie van Land Rovers die tien jaar of langer uit productie zijn. Voor de restauratie werd de auto compleet gestript en werd onderzocht welke componenten nog te gebruiken waren. Ook werd gekeken welke ze nog konden herstellen na vijftig jaar niet meer gebruikt te zijn.

De moeilijkheid zat hem vooral in enkele details, zoals de kenmerkende bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, die alleen in enkele pre-productie-exemplaren in het dashboard waren geplaatst. Het bleek een behoorlijke klus om het achterliggende stelsel van stangen, hefboompjes en overbrengingen terug te brengen in de staat van 1948. Ook was de showauto linksgestuurd, maar toen de auto terugging naar Engeland werd het stuur naar de rechterkant verplaatst. Ook die eigenschap werd teruggedraaid door de experts.

Volledig scherm
Land Rover. © Land Rover

Een ander probleem was dat het originele remsysteem, dat afweek van dat in de productieversie van de Land Rover, in de loop der jaren was verwijderd. Maar ook dit werd door de specialisten van Land Rover Classic volledig gereconstrueerd op basis van originele tekeningen. De onderdelen werden met de hand gemaakt en zorgvuldig gemonteerd op dezelfde manier als in 1948.

De experts hebben er bewust voor gekozen om het patina van deze zeventig jaar oude auto te bewaren. Scheuren, gaten en scherpe randjes werden gerepareerd en als er nieuwe plaatdelen moesten worden gemonteerd, gebeurde dat met hetzelfde twee millimeter dunne aluminium dat in 1948 was gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de originele lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven, waarna de nieuw gelakte delen werden ‘verouderd’ om perfect bij de rest van de carrosserie te passen.

Volledig scherm
Land Rover. © Land Rover

Land Rover Classic ging zelfs zo ver om een origineel logo, dat verloren was gegaan, te reproduceren op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Ook voor andere onderdelen die moesten worden vervangen maakten de specialisten gebruik van het uitgebreide archief van Land Rover Classic met originele tekeningen en afbeeldingen, en van andere bewaard gebleven pre-productie-exemplaren. Zodoende konden alle onderdelen op de juiste manier worden gemonteerd. 

De klassieke Land Rover is te zien op de Masters of LXRY-beurs. De show in Amsterdam wordt van 12 tot en met 16 december gehouden in de RAI. De auto staat daar naast de nieuwe Defender, die in het eerste kwartaal van 2020 te koop is. De nieuwe Defender 90 is verkrijgbaar vanaf 94.300 euro en de Defender 110 vanaf 101.300 euro. 

Tijdlijn ‘Amsterdamse’ Land Rover van 1948

1948

Gebouwd met linkse besturing en geregistreerd als Experimental in het officiële logboek en de verkoopadministratie

1948

Verbeterd door Land Rovers Engine Department met nieuwe onderdelen van de inmiddels op gang gekomen serieproductie en omgebouwd naar de besturing aan de rechterzijde

1955

Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910

1961

Verkocht aan nieuwe eigenaar in het Engelse Handsworth

1965

Overgebracht naar Sutton Coldfield

1967

Overgebracht naar Stratford-Upon-Avon

1968

Overgebracht naar Alvechurch, Worcestershire

1968

In Wales in gebruik genomen als statische krachtbron, oftewel aggregaat

1988

Motor vastgelopen - de auto wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar in Birmingham

2016

Auto gevonden in een tuin, als een restauratieproject dat nooit van start ging

  1. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”