Verloren gewaande show-Land Rover na 50 jaar weer in glorie hersteld
Een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam zijn werelddebuut maakte, is na een restauratie van een jaar technisch in oude glorie hersteld. De auto werd in 2016 bij toeval teruggevonden.
Delen per e-mail
Experts van Land Rover op het gebied van historische voertuigen waren vorig jaar in rep en roer toen een bijzondere auto werd ontdekt in een afgelegen tuin in het Britse Solihull. Opvallend genoeg was dat in de buurt van de plek waar de eerste Land Rovers ooit het levenslicht zagen. Het bleek een van de drie pre-productiemodellen te zijn die in 1948 werden onthuld op de AutoRAI in Amsterdam.
De Land Rover Series 1 glom in 1984 tijdens zijn debuut, maar in de loop der jaren was het model toch wat glans verloren. De laatste eigenaar kocht de auto als restauratieproject, maar kwam hier nooit aan toe. Nadat experts van Land Rover de auto hadden geïdentificeerd als een van de drie show-auto's, werd de roestige 4x4 vervoerd naar de specialisten van Land Rover Classic in Coventry.
Zij zijn gespecialiseerd in de conservering en restauratie van Land Rovers die tien jaar of langer uit productie zijn. Voor de restauratie werd de auto compleet gestript en werd onderzocht welke componenten nog te gebruiken waren, welke hersteld konden worden na vijftig jaar niet meer gebruikt te zijn.
De moeilijkheid zat 'm vooral in enkele details, zoals de kenmerkende bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, die alleen in enkele pre-productie-exemplaren in het dashboard waren geplaatst. Het bleek een behoorlijke klus om het achterliggende stelsel van stangen, hefboompjes en overbrengingen terug te brengen in de staat van 1948. Ook was de showauto linksgestuurd, maar toen de auto terugging naar Engeland werd het stuur naar de rechterkant verplaatst. Ook die omissie werd teruggedraaid door de experts.
Een ander probleem was dat het originele remsysteem, dat afweek van dat in de productieversie van de Land Rover, in de loop der jaren was verwijderd. Maar ook dit werd door de specialisten van Land Rover Classic volledig gereconstrueerd op basis van originele tekeningen. De onderdelen werden met de hand gemaakt en zorgvuldig gemonteerd op dezelfde manier als in 1948.
De experts hebben er bewust voor gekozen om het patina van deze zeventig jaar oude auto te bewaren. Scheuren, gaten en scherpe randjes werden gerepareerd en als er nieuwe plaatdelen moesten worden gemonteerd, gebeurde dat met hetzelfde twee millimeter dunne aluminium dat in 1948 was gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de originele lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven, waarna de nieuw gelakte delen werden ‘verouderd’ om perfect bij de rest van de carrosserie te passen.
Land Rover Classic ging zelfs zo ver om een origineel logo, dat verloren was gegaan, te reproduceren op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Ook voor andere onderdelen die moesten worden vervangen, maakten de specialisten gebruik van het uitgebreide archief van Land Rover Classic, met originele tekeningen en afbeeldingen, en van andere bewaard gebleven pre-productie-exemplaren. Zodoende konden alle onderdelen op de juiste manier worden gemonteerd. De auto is dit weekend te zien op de Land Rover Classic-stand tijdens de Goodwood Revival Meeting in Engeland.
Tijdlijn introductie Land Rover AutoRAI 1948
1948 Gebouwd met het stuur links, geregistreerd als ‘Experimenteel model’
1948 Voorzien van nieuwe productieonderdelen en omgebouwd naar besturing aan rechterzijde
1955 Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910
1961-1988 Verkocht en doorverkocht aan diverse eigenaars; auto wordt jarenlang niet gebruikt
2016 Auto gevonden in een tuin vlak bij de fabriek in Solihull, waar hij stond te wachten op een restauratie die nooit plaatsvond
2018 Identiteit van auto vastgesteld door experts van Land Rover Classic, restauratie vindt plaats
2019 Auto gerestaureerd naar oorspronkelijke, correcte specificatie met het stuur links
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Land Rover van Dalai Lama geveild voor 130.000 euro
Een Land Rover Series II uit 1966 was ongeveer tien jaar lang de bedrijfsauto van de boeddhistische leider Dalai Lama. Veilinghuis RM Sotheby’s bracht de gerestaureerde auto onder de hamer en veilde 'm voor 130.000 euro. -
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. -
PREMIUM
Ergernis over wildgroei aan rotondes: ‘Hoe heeft iemand dit kunnen bedenken?’
Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan rotondes groeit ook de verwarring, want elke soort rotonde lijkt z’n eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe is Volkswagen op de naam Up! gekomen?’
,,Mijn buurman rijdt in een Volkswagen Up!”, schrijft lezer Aat Schilperoort. ,,Ik zat te denken hoe ze ooit deze naam hebben verzonnen en ik kwam tot deze verklaring. De U wordt op z’n Engels uitgesproken en dan wordt het ‘joe’ en de P wordt ‘pie’ dus voluit: Joepie! Klopt dit? Was het al bekend? Anders heb ik een wereldprimeur...” -
Land Rover vervangt icoon na 71 jaar: dit is de nieuwe Defender
Na maar liefst 71 jaar heeft autofabrikant Land Rover een nieuwe Defender gemaakt. Het oermodel van deze rasechte Britse terreinwagen stamt al uit 1948, nu is hij voor het eerst compleet vervangen. Land Rover levert hiermee knap werk: de moderne interpretatie brengt veel nieuwe technologieën, maar moet – net als het origineel – onverminderd sterk zijn in het terrein.
-
PREMIUM
Is er een toekomst voor de euro? ‘Hij stort ons vanzelf in een crisis, bereid je daar op voor’
Is de euro nog wel houdbaar nu vooral de rijkere eurolanden van de munt lijken te profiteren? Renske Leijten (SP) mikt op een noordelijke en een zuidelijke euro, Hans Vijlbrief (D66) vraagt geduld: eurolanden moet meer naar elkaar toe groeien. -
Koken & Eten
Bodempje melk over? Dit kun je ermee doen
Volgens het Voedingcentrum verdwijnt er per persoon gemiddeld 14 liter aan vloeibare zuivelproducten per jaar in de gootsteen. Dat is ongeveer 238 miljoen liter. Onnodig vinden deze koks, want met een klein beetje melk kun je ontzettend veel dingen doen. -
91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf.