Volledig scherm
PREMIUM
Opladen van veel elektrische auto's tegelijkertijd kan alleen als het vermogen omlaag gaat. © ANP

Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’

Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.

Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Elaad.nl – een samenwerkingsverband van de netbeheerders – presenteerde deze maand de ‘sociale module’ voor laadpalen. Dat klinkt vriendelijk, maar het houdt gewoon in dat er vanuit de wijktransformator een seintje naar de laadpaal gaat om vermogen terug te schroeven als het net overbelast dreigt te worden.

  1. Commotie over dure dienstauto's Vlaamse ministers: ‘Een minister heeft een wagen met enige standing nodig, geen Toyota Corollo’

    Commotie over dure dienstau­to's Vlaamse ministers: ‘Een minister heeft een wagen met enige standing nodig, geen Toyota Corollo’

    Het is in het Vlaams Parlement tot een pittige discussie gekomen over het wagenpark van de Vlaamse regering waarbij minister Ben Weyts (N-VA) verdedigde waarom hij een auto ,,met enige standing’’ nodig heeft en ,,geen Toyota Corollo‘’ (woordspeling: de auto heet Corolla, red.). De minister van Onderwijs smoorde de discussie enigszins met een verwijzing naar de persoonlijke trein van de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-Un.