Verplicht elektrisch rijden in 2030, is dat wel te betalen?
Amsterdam wil alleen nog elektrische auto's in de stad in 2030. Zijn de elektrische auto's dan betaalbaar?
Delen per e-mail
Bijna de helft van de nieuwe auto's die worden verkocht vallen in de prijsklasse tot 21 mille. Wie weinig eisen heeft aan de actieradius, kan voor zo'n bedrag ook een elektrisch exemplaar kopen.
Een Peugeot Ion bijvoorbeeld, een vierzittertje met een kofferbak voor een paar boodschappentassen dat na een flinke 100 kilometer een laadpaal nodig heeft, kost 22 mille. Wie een elektrische auto wil met een bereik dat lijkt op dat van een benzine-auto, is al snel het dubbele of driedubbele kwijt.
Wie nu een tweedehandsje zoekt, is voor een zeven jaar oude Ion nog steeds 9000 euro kwijt. De accu van zo'n auto is dan niet zo goed meer en de actieradius dus kleiner. Ter vergelijking: de nagelnieuwe benzineauto Peugeot 108 kost nieuw 11 mille.
Omslagpunt
Toch verwachten deskundigen dat in 2024 het omslagpunt wordt bereikt. Accu's worden ieder jaar veel goedkoper. Over vijf jaar is elektrisch rijden even duur als op benzine. De auto's zullen nog steeds fors duurder zijn, maar doordat het rijden ervan minder kost (stroom is goedkoop en de onderhoudskosten zijn laag) zal de prijs per kilometer hetzelfde zijn.
Puntje voor Amsterdam. Maar wie geen tienduizenden euro's heeft om een elektrische auto te kopen, zal aangewezen zijn op leaseconstructies. Hoe de rekensom dan uitpakt is niet bekend.
Subsidie
Hoe dan ook; er zal veel steun van de overheid nodig zijn om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Volgens de Bovag rijden er in 2030 in heel Nederland hooguit 1,5 miljoen elektrische auto's op een totaal van 10 miljoen. Er is eerder berekend of de elektrische auto voor grote groepen betaalbaar kan worden. Bovag schatte toen dat een aanschafsubsidie van 6000 euro nodig was om mensen over de streep te trekken.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft waarschuwde voor een groot onbekend gevaar. Nu verdienen autofabrikanten nauwelijks aan elektrische auto's, het is nog een niche met veel ontwikkelkosten en geen echte massaproductie. Als zij besluiten om wel een winstmarge te pakken, worden de accu-auto's weer duurder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Britten gaan vrijuit bij snelheidsovertredingen in Europa
Een van de weinige positieve neveneffecten van de Brexit is dat de Britten de komende jaren waarschijnlijk minder buitenlandse boetes zullen ontvangen. De afspraak tussen EU-landen om elkaars flitsboetes te innen komt te vervallen, aangezien het Verenigd Koninkrijk geen EU-lid meer is. -
Politie met splinternieuwe terreinwagen direct muurvast in de modder
Met een splinternieuwe politieauto - met vierwielaandrijving - het bos in gaan en toch vast komen te zitten. Het overkwam zondagmiddag een aantal agenten die in de buurt van Delden een gewonde wandelaar wilden redden. -
Kamer fluit Amsterdam terug: ‘Wij gaan over autoplannen’
De plannen van Amsterdam om vanaf 2030 in de stad alleen nog maar elektrische auto‘s toe te staan, stuiten voornamelijk op verzet bij de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. Maar ook links is kritisch. Vooral het weren van vervuilende benzineauto‘s blijkt tegen het zere been. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn.
-
Amsterdams plan om vervuilende auto's te weren zaait verdeeldheid
Amsterdammers kunnen voor 2030 op zoek naar een elektrische auto. Vanaf dat jaar is de stad verboden terrein voor al het verkeer op benzine of diesel. Al vanaf volgend jaar zijn oude dieselauto’s niet meer welkom. Het plan, waar vraagtekens bij de haalbaarheid worden gezet, zorgt voor flink wat verdeeldheid. -
Trump heeft The Beast, Rutte een Koga van 1300 euro
Bij fietsenmerk Koga regende het reacties nadat premier Mark Rutte afgelopen week niet met de dienstauto, maar op zijn donkergekleurde Koga naar paleis Huis ten Bosch reed om het ontslag van zijn kabinet in te dienen bij koning Willem-Alexander. ,,Hij is onze vaandeldrager.’’ -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd.