Volledig scherm
Elektrische Tesla-taxi's op Schiphol. Fluisterstil, brandschoon, maar ook zo'n 100.000 euro per stuk. © EPA

Verplicht elektrisch rijden in 2030, is dat wel te betalen?

Amsterdam wil alleen nog elektrische auto's in de stad in 2030. Zijn de elektrische auto's dan betaalbaar?

Bijna de helft van de nieuwe auto's die worden verkocht vallen in de prijsklasse tot 21 mille. Wie weinig eisen heeft aan de actieradius, kan voor zo'n bedrag ook een elektrisch exemplaar kopen.

Een Peugeot Ion bijvoorbeeld, een vierzittertje met een kofferbak voor een paar boodschappentassen dat na een flinke 100 kilometer een laadpaal nodig heeft, kost 22 mille. Wie een elektrische auto wil met een bereik dat lijkt op dat van een benzine-auto, is al snel het dubbele of driedubbele kwijt.

Wie nu een tweedehandsje zoekt, is voor een zeven jaar oude Ion nog steeds 9000 euro kwijt. De accu van zo'n auto is dan niet zo goed meer en de actieradius dus kleiner. Ter vergelijking: de nagelnieuwe benzineauto Peugeot 108 kost nieuw 11 mille.

Omslagpunt

Toch verwachten deskundigen dat in 2024 het omslagpunt wordt bereikt. Accu's worden ieder jaar veel goedkoper. Over vijf jaar is elektrisch rijden even duur als op benzine. De auto's zullen nog steeds fors duurder zijn, maar doordat het rijden ervan minder kost (stroom is goedkoop en de onderhoudskosten zijn laag) zal de prijs per kilometer hetzelfde zijn.

Puntje voor Amsterdam. Maar wie geen tienduizenden euro's heeft om een elektrische auto te kopen, zal aangewezen zijn op leaseconstructies. Hoe de rekensom dan uitpakt is niet bekend.

Subsidie

Hoe dan ook; er zal veel steun van de overheid nodig zijn om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Volgens de Bovag rijden er in 2030 in heel Nederland hooguit 1,5 miljoen elektrische auto's op een totaal van 10 miljoen. Er is eerder berekend of de elektrische auto voor grote groepen betaalbaar kan worden. Bovag schatte toen dat een aanschafsubsidie van 6000 euro nodig was om mensen over de streep te trekken.

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft waarschuwde voor een groot onbekend gevaar. Nu verdienen autofabrikanten nauwelijks aan elektrische auto's, het is nog een niche met veel ontwikkelkosten en geen echte massaproductie. Als zij besluiten om wel een winstmarge te pakken, worden de accu-auto's weer duurder.