Crash met Tesla Model X.
Volledig scherm
Crash met Tesla Model X. © Teslamag

Verzekeraar: ‘dikke’ elektrische auto's crashen veertig procent vaker dan gemiddeld

Elektrische auto’s met veel vermogen en een grote carrosserie zijn relatief veel vaker betrokken bij ongevallen. Dat zegt de Zwitserse verzekeraar AXA op basis van cijfers uit Zwitserland. Kleine elektrische auto’s scoren daarentegen beter dan gemiddeld. 

Eigenaren van kleine elektrische auto’s zijn beter af dan de gemiddelde automobilist waar het gaat om verkeersveiligheid. Wie bijvoorbeeld rijdt in een Mitsubishi I-MiEV of E-Smart loopt 10 procent minder kans op een ongeval dan gemiddeld. Dit blijkt uit gegevens van de AXA met betrekking tot het aantal ongevallen in Zwitserland. De verzekeringsmaatschappij vergeleek het aantal schades van auto’s met verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving tussen 2014 en 2018.

,,Helaas bleek het aantal schades met sterke, luxe elektrische auto’s en elektrische SUV's  ongeveer 40 procent hoger’’, aldus AXA-woordvoerster Nicole Horbelt tegenover het Duitse opinieblad Focus. Hoewel deze gegevens alleen voor Zwitserland gelden, zien ze bij AXA wel een trend. ,,De komende jaren moeten uitwijzen of deze trend doorzet’’, aldus Horbelt. 

Vooral bij e-auto’s moet je eerst wennen aan het veranderde rem- en acceleratiegedrag voordat je er veilig mee kunt rijden", zegt Bettina Zahnd, chef ongevalsonderzoek en -preventie bij AXA. Het bedrijf wil geen namen en rugnummers noemen, maar aangezien in de periode 2014-2018 nog geen auto's als Jaguar i-Pace en Audi e-tron werden verkocht in Zwitserland, lijkt het dat de cijfers vooral betrekking hebben op Tesla. Dat merk is in Zwitserland zeer populair en verkocht met de Model S en Model X de afgelopen jaren veel auto's in dit segment. 

  1. ‘Waarom zit er geen instructieboekje bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom zit er geen instructie­boek­je bij mijn nieuwe Ford Fiesta?’

    ,,Bij aflevering van mijn nieuwe Ford Fiesta Titanium werden alle ‘toeters en bellen’ in de auto uitgelegd. Thuisgekomen was ik meer dan de helft vergeten en wilde via het instructieboekje alles nazien. Maar helaas: geen boekje. Dealer gebeld: dit wordt niet meer meegeleverd en alles is via internet te achterhalen. Er wordt blijkbaar niet meer aan de oudere automobilisten gedacht en een instructieboekje van €26,50 meeleveren is blijkbaar te duur”, aldus lezer Sonja Doorschodt.