Vijf fouten bij het gebruik van airco in de auto (en hoe het wel moet)
De airco is een mooie uitvinding om het auto-interieur koel te houden, maar veel automobilisten gebruiken het systeem nog altijd op een verkeerde manier. Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten (en de oplossingen):
1. De airco bij het instappen meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht inschakelen
Beter is het om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat je de airconditioning aanzet. Met deze eenvoudige handeling is de temperatuur in het interieur al significant te verlagen. Zodra de auto is geventileerd, kun je instappen, de portieren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen.
2. De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden
Net na het instappen kan het handig zijn om eerst een paar minuten de interne recirculatie in te schakelen, want hierdoor zal het interieur nog sneller afkoelen. Maar daarna moet het systeem toch echt op de stand met toevoer van buitenlucht. Hierdoor zal het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter verdelen.
3. De airconditioning 's ochtends vroeg nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is
In Nederland kan het 's zomers in de ochtend best koel zijn. Toch is het dan vaak verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Zo voorkom je dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen.
4. De uitstroomopeningen verkeerd richten
'Zet de temperatuur eens wat lager, ik voel niks', is in de zomer een veel gehoorde opmerking van passagiers in de auto. Meestal is het echter geen kwestie van een te hoog ingestelde temperatuur, maar de richting waarin de koude lucht door de auto stroomt. Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen en dus niet naar de gezichten van de inzittenden. Met deze eenvoudige handeling stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto en bereikt de koelte iedere passagier. Bovendien: warmte stijgt en alleen daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, opdat er zo snel mogelijk wordt gekoeld.
5. Geen onderhoud
Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Een automerk als Seat adviseert om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om het 'koudemiddel' aan te vullen. Achterstallig onderhoud en een gebrek aan reiniging kan bovendien leiden tot bacteriële schimmels in het systeem en die veroorzaken stank in de auto.
Elke dag het laatste nieuws van de autoredactie ontvangen? Volg ons op Facebook: https://www.facebook.com/ADnlAuto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd. -
Zeldzame BMW die 43 jaar in een schuur stond moet miljoenen opbrengen
Een zeldzame BMW 507 uit 1957 gaat volgens experts meerdere miljoenen opbrengen tijdens een veiling. De sierlijke sportwagen stond 43 jaar onaangeroerd in een garage in Philadelphia. -
Een ‘refurbished’ Renault: fabrikanten maken zelf auto's weer als nieuw
Autofabrikanten onderzoeken steeds vaker de mogelijkheden om ‘circulair’ te gaan werken. Renault heeft zelfs een speciale fabriek gebouwd om auto's met gebruikssporen weer als nieuw maken of zelfs te voorzien van een nieuwe, schonere aandrijflijn voorzien. -
Huurauto’s heel erg duur: in dit populaire vakantieland betaal je het meest
Huurauto’s op populaire vakantiebestemmingen zijn ruim anderhalf keer zo duur dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Wie deze zomervakantie een auto wil huren, is in Italië het meeste kwijt: daar betaal je ruim twee keer zoveel als drie jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van reisorganisatie De Vakantiediscounter. -
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen?
-
Vanaf deze kilometerstand wordt de aanschaf van een tweedehandsauto riskant
Nu de wachttijden bij nieuwe auto's fors oplopen en ook jong gebruikte occasions schaars zijn, kijken autokopers steeds vaker naar oudere auto's. Dat kan ook prima, maar vanaf welke kilometerstand wordt het kopen van een occasion riskant? -
PREMIUMMijn Allessie
Patrick (75) kan altijd op zijn AMi uit 1968 vertrouwen: ‘Een lief dingetje, dat me niet in de steek laat’
Patrick van Griethuysen (75) wil graag eens een ‘normale’ auto in deze rubriek zien. Zodoende meldde hij zich aan, met zijn Citroën AMi 6 uit 1968. Hij mag zijn Allessie een gewoon exemplaar vinden, maar dan wel één met grootse daden. In zijn Franse vriend reisde hij dwars door Azië, Midden- én Zuid-Amerika. -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer.