Volledig scherm
File op de E40. Archieffoto. © photo_news

Vlaanderen wil rekeningrijden invoeren, ook voor buitenlandse automobilisten

Een heffing van 2 eurocent per kilometer, of zelfs een heffing van 5 eurocent per kilometer mét een startheffing van 25 cent. Die twee scenario's beschrijft de Vlaamse regering in een recente versie van het Mobiliteitsplan Vlaanderen, waarover de Belgische krant De Tijd vandaag bericht.

Het plan, dat gisteren werd besproken op een overleg tussen de ministeriële kabinetten, legt uit hoe Vlaanderen in de toekomst bereikbaarder moet worden. In de twee scenario's zou de heffing voor een rit van 100 kilometer op de Vlaamse wegen rond 2 of 5 euro kosten. Gemiddeld, want de 'slimme' taks moet variëren als het gaat om de locatie en het tijdstip, en wordt dus duurder in de spits en rond de grote steden. Ook buitenlandse automobilisten moeten eraan geloven. Geadviseerd wordt het systeem te baseren op een app in smartphones. Op die manier wordt ook de betaling geregeld.

Groeiende files

Belgische verkeersexperts zien de kilometerheffing als de beste methode om de groeiende files in Vlaanderen aan te pakken. Volgens hen moet de heffing wel hoog genoeg zijn om het gedrag van de automobilisten te veranderen. De invoering van de zeer gevoelige maatregel staat echter nog lang niet vast. De Vlaamse regering heeft het definitieve besluit doorgeschoven naar de volgende regeringsperiode. Hierdoor zal de kilometerheffing op zijn vroegst in 2024 worden ingevoerd.