Vliegende auto in de verkoop voor vijf ton

De vliegende auto gaat eindelijk in productie. Geïnteresseerden kunnen de Pal-V One vanaf eind dit jaar bestellen. Het in Nederland gebouwde karretje, waarvan het design Rotterdams is, staat dan in 2016 voor de deur. Goedkoop is hij niet: de meest luxueuze uitvoering kost zo'n vijf ton.

Volledig scherm
© Pal-V

De Pal-V van het gelijknamige bedrijf moet dé oplossing tegen het fileprobleem zijn. Het futuristisch ogende voertuig is een tweepersoons driewieler met propeller en opklapbare rotorbladen. Opstijgen en landen kan vanaf zogeheten airstrips, een soort mini-landingsbanen. Daarvan zijn er nog niet zoveel in Nederland, hoewel verschillende gemeenten al wel plannen hebben voor de aanleg ervan. Voor het besturen van de zogeheten gyrocopter is behalve een rijbewijs ook een vliegbrevet nodig.

Het behalen ervan is niet veel moeilijker dan een rijbewijs. Het nog geen 500 kilo wegende karretje kan in de lucht maximaal 200 km per uur halen. Bestuurders moeten wel onder de 1.500 meter blijven, anders storen ze het 'gewone' vliegverkeer. CEO Robert Dingemanse van het in Raamsdonkveer gevestigde Pal-V werkt al sinds 2008 aan de vliegende auto. Een legioen ingenieurs, die worden betaald met geld dat Dingemanse binnenharkte bij investeerders, bogen zich sindsdien over de techniek.

Betrouwbaar
Een flink aantal testvluchten heeft uitgewezen dat die betrouwbaar is. Zo betrouwbaar, dat Dingemanse er onlangs zelfs mee durfde te pronken op de Hannover Messe, de belangrijkste industriële beurs ter wereld. De productieversie heeft veel weg van de eerste versie waarvoor het Rotterdamse ontwerpbureau Spark bureau tekende.

Op de vraag waarom de Pal-V nu pas is te bestellen, antwoordt Dingemanse: 'We moesten veel technische vraagstukken oplossen, vooral het laag houden van het gewicht was een uitdaging.' Om die reden wordt de gyrocopter ook uitgerust met een 'ouderwetse' verbrandingsmotor. 'Elektrisch vliegen is vooralsnog toekomstmuziek. De huidige generatie accu's zijn nog zo zwaar dat je zo'n voertuig met geen mogelijkheid de lucht in krijgt.'

Tesla
Dingemanse bestrijdt dat acht jaar lang is om een product als de Pal-V op te markt te brengen. Hij verwijst naar de Amerikaanse autobouwer Tesla, die op dit moment furore maakt met luxe elektrische wagens. 'Tesla bestaat sinds 2003, maar pas nu zie je auto's van dat merk in het straatbeeld.'

Over regelgeving maakt Dingemanse zich niet al te druk. 'De huidige wet laat het toe om met een Pal-V de lucht én de weg op te mogen.' Zijn woorden sluiten aan bij die van voormalig verkeersminister Camiel Eurlings, die in 2009 al weinig belemmeringen zei te zien voor voertuigen als de Pal-V. Een grotere belemmering voor een doorbraak naar de massa is zeer waarschijnlijk het prijskaartje. Aan de meest luxueuze uitvoering komt een prijskaartje van zo'n vijf ton te hangen.

Volledig scherm
© Pal-V