Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger.
Delen per e-mail
De reclame is na de ophef snel verwijderd. TopmanJürgen Stackmann, bij de autofabrikant onder meer verantwoordelijk voor reclame, bekende op een bijeenkomst in Frankfurt dat er ‘een racistische video’ is gemaakt. ,,Daar neem ik verantwoordelijkheid voor. Ik ga ervoor zorgen dat het personeel gevoeligheidstraining krijgt”, aldus Stackmann. Een nadrukkelijk uit diversiteit samengestelde commissie zal voortaan het reclamebeleid van VW controleren.
Volgens Volkswagen waren er geen racistische bedoelingen, maar is er onvoldoende gelet op ‘culturele gevoeligheden’ en mag zoiets nooit meer gebeuren. Volkswagen bood direct na het verwijderen van de advertentie in mei al excuses aan. Die verontschuldiging viel niet in goede aarde omdat de autofabrikant het voorval toen simpelweg afdeed als een misverstand.
Imagoprobleem
Volkswagen worstelt al sinds 2015 met het imago. Toen kwam het bedrijf in kwaad daglicht te staan vanwege opzettelijk gesjoemel met software in auto's, om aan milieu-eisen te ontkomen. Of dit dieselschandaal al niet genoeg was, maakte vorig jaar voormalig topman Herbert Diess een opmerking die leek te refereren aan de Holocaust. Hij zei toen ,,Ebit mach frei‘’, wat erg lijkt op de nazi-slogan ,,Arbeit macht frei”. Ebit is een boekhouders-term die gebruikt wordt voor het bedrijfsresultaat.
De uitspraak, waarvoor Diess zich later tegenover de raad van commissarissen moest verantwoorden, was extra pijnlijk omdat de geschiedenis van Volkswagen terugvoert naar het nazi-regime. Het was Adolf Hitler die met de Kever een auto voor zijn volk wilde introduceren. Hitler legde de eerste steen voor de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg en de Kever was het eerste model van de autofabrikant, die nu de grootste ter wereld is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De bestuurders van dit automerk veroorzaken het vaakst schade bij parkeren
Volvo-rijders lijken de meeste moeite te hebben met parkeren. Uit cijfers van Univé blijkt dat 2,4 procent van hen de afgelopen twee jaar schade veroorzaakte tijdens het parkeren. -
Meer verkeersdoden door ‘zoom-zombies’ in VS
Volgens het Amerikaanse Wakefield Research is het aantal verkeersdoden in de Verenigde Staten het afgelopen jaar sterk gestegen door concentratiestoornissen als gevolg van videovergaderingen. -
VW verontschuldigt zich na protesten over ‘racistische’ commercial
Een commercial voor de nieuwe VW Golf, waarin een zwarte man wordt voortgeduwd door een enorme blanke hand en waarin kort het woord ‘neger’ te zien is, heeft tot heftige protesten geleid. Volkswagen verontschuldigde zich direct voor de commercial. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren. -
VW-topman verontschuldigt zich voor ‘nazi-slogan’
Herbert Diess, de topman van autobouwer VW, heeft zich verontschuldigd voor zijn ongelukkige woordkeuze tijdens een vergadering met managers van het bedrijf. Hij sprak over ‘EBIT macht frei’, wat lijkt op de nazi-slogan ‘Arbeit macht frei’.
-
Volkswagen veroordeelt op nazi-leus lijkende uitspraak van topman
De raad van commissarissen van Volkswagen neemt afstand van de eerdere opmerking van topman Herbert Diess van de Duitse automaker. Toen Diess eerder deze week het winstpotentieel van Volkswagen probeerde te omschrijven, gebruikte hij de slogan ‘Ebit macht frei’, die wel heel veel weg heeft van de beladen nazi-leus Arbeit macht frei. -
Dit zijn de beste smartwatches van dit moment
Smartwatches worden steeds slimmer en gevarieerder, maar welke kun je het beste kopen? We zetten samen met de redactie van Tweakers de beste opties van verschillende merken op een rij. -
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’.